NA STOTINE BRODOVA SE NALAZI U SVETSKIM LUKAMA Sve je stalo, rast cena će biti još brži
Foto: Shutterstock

Gotovo stotinu brodova usidreno je ispred kontejnerskih luka u Hong Kongu i Šenženu zbog čega drastično rastu cene svih vrsta robe u Evropi i Americi, a što je posledica ogromnog rasta troškova transporta robe, piše Financial Times.

"Problemi su mnogo dublji od onoga što vidite u lukama"

Najgore je u južnoj Kini gde je protekle nedelje luke na dva dana zatvorio i tajfun koji je pogodio to područje. Iako su vremenske neprilike česte u globalnom pomorskom prevozu, u ovom trenutku to je samo dodatan problem s obzirom na post-pandemijsku krizu.

Koliko je pandemija uticala na globalni pomorski prevoz govori činjenica da je jedan slučaj zaraze u avgust zatvorio terminal Ningbo, izvan Šangaja na čak dva tedna.

- Lanci snabdevanja pogođeni su sa svih strana i srušili su se na dosad neviđen nivo - rekao je Sajmon Hini, analitičar pomorske konzultantske kuće Drewry.

- Problemi su mnogo dublji od onoga što vidite u lukama - dodao je.

Drastično skočila prosečna globalna cena prevoza jednog 40-stopnog kontejnera

Povećana potražnja za potrošačkom robom, poremećaji u redu plovidbe kontejnerskih brodova izazvani pandemijom te nedovoljan broj lučkih radnika i vozača kamiona rezultirali su sve dužim čekanjem na ukrcavanje i iskrcavanje.

Probleme dodatno produbljuje i to što deo brodova dolazi na odredište kasnije nego što je predviđeno, a što onda remeti poslovanje u celom lancu otpreme robe. Poremećaji u lancima snabdevanja tako se odražavaju i na ranije spomenute cene brodskog prevoza.

Prosečna globalna cena prevoza 40-stopnog kontejnera sada je blizu 10.000 dolara, tri puta više nego početkom godine te čak 10 puta više nego pre pandemije, pokazuju podaci Freightosa.

Detlef Trefzger, izvršni direktor Kuehne + Nagela, jedne od najvećih transportnih i logističkih firmi na svetu, očekuje da će zagušenje u pomorskom teretnom prevozu potrajati najmanje do kineske Nove godine u februaru 2022. godine. Do toga ova kriza može postati još gora, ocenjuje Trefzger.

Koliko će kriza trajati?

Neki smatraju da bi kriza mogla potrajati i duže nego što se očekivalo, posebno ako vremenske prilike budu nepovoljne i ako se dogodi još koji proboj virusa u kineske luke.

- Ulazimo u zimsko razdoblje na severnoj polutci što će doneti uobičajene izazove – sneg, vetar i zatvaranje lučkih terminala. Ne znamo što se sve može dogoditi - kaže Lars Mikael Jensen, direktor globalne okeanske mreže u danskom Maersku, najvećem svetskom kontejnerskom prijevozniku.

Jensen dodaje da ne može prosuditi je li najgore prošlo. U Evropi brodovi dugo čekaju na ukrcavanje i iskrcavanje ispred luka u Hamburgu i Antwerpenu. S druge strane, plovila relativno brzo dolaze na vez u Rotterdamu i britanskom Felixstoweu, ali to ne znači da te luke nemaju problema.

Koliko se čeka na iskrcavanje u najvećim svetskim lukama?

Broj dana čekanja na iskrcavanje u najvećim svetskim lukama sada stoji ovako: najmanje se čeka u Šenženu (1 do 2 dana), potom sledi Šangaj/Ningbo (1 do 3 dana), pa slede Rotterdam (do šest dana) i Savannah (šest do sedam dana), a najgore je u Los Angelesu/Long Beachu (sedam do 12 dana). 

Naime, zbog nedovoljnog broja vozača teretnih vozila i zagušenih rečnih teretnih linija prekrcane su kontejnerima koje nema ko da odveze. Krajem prošle nedelje, Felixstowe bila je najzagušenija britanska luka. Maersk je stoga deo tereta za Britaniju preusmerio u evropske luke odakle može biti prebačen na manje brodove.

Bolja situacija nije ni na američkoj zapadnoj obali. Iako je broj brodova koji čekaju ispred pacifičkih luka pao s rekordnih septembarskih 76 na sadašnjih 57, nedovoljan broj lučkih i transportnih radnika doveo je do 12-dnevnog čekanja. Međutim, američke su luke i trenutno uverljivo najneučinkovitije u svetu.

U odnosu na stanje pre pandemije, iskrcaj brodova u lukama Los Angeles i Long Beach traje tri puta duže. Poređenja radi, velike kineske luke koje rade non-stop svih sedam dana u nedelji produžile su vreme iskrcavanja za samo 20 posto, pokazuju podaci IHS Markita.

Problem u američkim lukama je toliko ozbiljan da je predsednik Džo Bajden zatražio povećanje kapaciteta od železničkih i kopnenih prevoznika te luka. Velike kompanije poput Walmarta i UPS-a najavile su da će se dodatno angažirati u bržoj otpremi robe.

BONUS VIDEO

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading