AMERIKA DIGLA LOVCE I MORNARICU Isplivali detalji operacije obaranja kineskog špijunskog balona iznad Atlantika (VIDEO)
Dva stelt lovca F-22 Raptor iz vazduhoplovne baze Lengli su pratila balon sve dok nije opasnost od pada delova letelice na naseljeno područje nije procenjeno kao zanemarljivo. Njih su pratila dva "leteća tankera" KC-135 Stratotanker.
Tankere su "čuvala" dva lovca F-15 iz vazduhoplovne baze Barns, a područje su nadgledali HC-130 Hercules, avion američke obalske straže za pomorsko pretraživanje, i izviđački avion mornarice P-8A Posejdon.
Bila je to izuzetno složena operacija iz više razloga, a najveći izazovi su bila visina na kojoj je balon leteo i veličina gondole, koja je bila velika kao tri gradska autobusa.
Kineski balon je leteo na visini od oko 60.000 stopa – oko 18 kilometara – što je znatno više od 10-12 kilometara na kojima lete civilni avioni, ali i od visine na kojoj uobičajeno leti većina borbenih aviona u arsenalu svetskih država. Naime, balon je bio čak i van dometa većine protivvazdušnih raketnih sistema.
Jedini raketni sistem koji SAD imaju i koji bi teoretski mogao da obori kineski balon bio bi PAC-3 Patriot, dizajniran da obara balističke rakete, ali je bilo i problema - iako je izuzetno velik, balon ima veoma nizak radarski i termalni eho, pa je pitanje da li bi radarski sistem Patriota uopšte uspeo da ga otkrije.
U svakom slučaju, diskusija je bila bespredmetna jer Vašington nema sisteme Patriot na kopnu SAD – svi se nalaze na Pacifiku, Evropi ili Bliskom istoku. U vreme kada bi sistem Patriot bio prebačen u SAD i postavljen za obaranje, balon bi već odavno napustio teritoriju SAD.
Jedino oružje koje je moglo da obori balon bio je lovac F-22, jedan od retkih u svetu koji zbog velikih kontrolnih površina i usmerenog izduvavanja može da deluje na visinama do 20 kilometara. Par lovaca F-22 pratio je balon tokom leta iznad SAD, ali su stručnjaci Pentagona savetovali Bajdenu da ga ne sruši na kopno.
Prvi, jedini javno iznet razlog bila je briga za ljude i imovinu. Masivna gondola, koja je bila okačena na još veći balon, verovatno je bila teška nekoliko tona, a njeni delovi bi pri padu sa 18 kilometara dostigli veoma opasnu brzinu, izazivajući ozbiljnu opasnost od smrti, povreda ili veće materijalne štete.
Vojni stručnjaci nisu mogli da procene na koliko komada i u koje veličine će se gondola razbiti, a gde će krhotine pasti sa takve visine gotovo je nemoguće predvideti van širokog kruga od nekoliko kilometara. Drugi verovatan razlog je taj što su obaveštajne službe proučavale putanju balona kako bi utvrdile za koje objekte su Kinezi zainteresovani. Čelnici oružanih snaga tvrde da je "balon onemogućen" u prikupljanju i slanju podataka.
Generalni sekretar odbrane Lojd Ostin rekao je u subotu da je "nadmorski balon Narodne Republike Kine oboren iznad obalnih voda Južne Karoline u vazdušnom prostoru SAD" i naglasio da je obaranje legalno i da je Bajden odobrio akciju čim je saznao za balon.
- Predsednik Bajden je u sredu odobrio obaranje balona za nadzor čim bi misija mogla da se izvede bez nepotrebnog rizika po živote Amerikanaca ispod putanje - rekao je Ostin.
- Nakon pažljive analize, američki vojni komandanti zaključili su da bi obaranje balona iznad kopna predstavljalo nepotreban rizik za ljude, zbog veličine i visine balona i njegove opreme za praćenje.
Završna operacija rušenja pažljivo je pripremana i planirana. Zatvorena su tri aerodroma, a desetak brodova obalske straže i mornarice raspoređeno je u očekivano područje gde su delovi pali, i oni su zaduženi da pronađu sve delove.
Nakon razgovora vojnih stručnjaka, balon je oboren uz pomoć rakete AIM-9Ks Sajdvajnder koju je ispalio jedan od dva lovca F-22. Tačan metod koji su lovci koristili nije poznat, ali plan je bio da jedan od lovaca ispusti svoje termalne mamce blizu balona, a da ih drugi upotrebi da gađa balon.
Delovi balona su se raspršili na deset kilometara širokom području kod obale Južne Karoline, na prosečnoj dubini od samo 16 metara, što će znatno olakšati njihovo prikupljanje. Ova operacija je predata FBI-u, koji će analizirati sve pronađene delove.
Pratite najnovije VESTI SA FRONTA
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)