podmornica
Foto: Printscreen/Foto: Youtube/Printscreen/ The Times and The Sunday Times

Raš je pristupio svojoj viziji istraživanja dubina mora s dečjom energijom i neprijateljstvom prema propisima, koje je postalo jasno od nedelje uveče, kada je njegovo plovilo Titan nestalo. 

Raš, za koga su mnogi smatrali da je genijalac, sa 19 godina je sam izgradio avion, a kasnije i podmornicu za dve osobe u kojoj je ronio više od trideset puta.

"U nekom trenutku, sigurnost jednostavno predstavlja čisti gubitak", rekao je Raš novinaru Dejvidu Pogu u intervjuu prošle godine. "Mislim, ako želite biti sigurni, ne izlazite iz kreveta. Ne ulazite u automobil. Ne radite ništa."

U drugom intervjuu, on se hvalio da je "prekršio neka pravila" u svojoj karijeri.

"Mislim da je general Makartur rekao da se pamtiš po pravilima koja prekršiš", rekao je Rash u video intervjuu s meksičkim jutjuberom Alanom Estradom prošle godine. "I ja sam prekršio neka pravila kako bih ovo postigao. Mislim da sam ih prekršio uz logiku i dobro inženjerstvo iza sebe."

Sledeća granica

Raš, koji je diplomirao na Prinstonu 1984. godine sa diplomom iz aero inženjeringa, rekao je da se nikada nije potpuno odrekao svog dečačkog sna da postane astronaut, ali da mu vid nije bio dovoljno dobar, prema intervjuu koji je dao Smithsonian Magazine 2019. godine.

Nakon fakulteta, preselio se u Sijetl da radi za korporaciju McDonnell Douglas kao inženjer za testiranje leta na programu F-15. Prema biografiji njegove kompanije, diplomirao je na UC Berkeley 1989. godine i stekao MBA.

Godinama je negovao svoj san o putovanju u svemir, zamišljajući da će se pridružiti komercijalnom letu kao turista. Ali 2004. godine je rekao Smithsonian-u da se san promenio nakon što je Ričard Brenson lansirao prvi komercijalni avion u svemir.

"Imao sam ovo otrežnjenje da to uopšte nije ono što sam želeo da radim", rekao je.

Duboko je verovao da more, a ne nebo, pruža čovečanstvu najbolju šansu za preživljavanje kada Zemljina površina postane nenastanjiva.

"Budućnost čovečanstva je pod vodom, a ne na Marsu", rekao je Estradi. "Imaćemo bazu pod vodom... Ako uništimo ovu planetu, najbolji spas za čovečanstvo je pod vodom."

U svojoj želji za istraživanjem, Raš se često činio skeptičnim, ako ne i odbijajućim, prema propisima koji bi mogli usporiti inovacije.

Komercijalna industrija podmornica je "beskrajno sigurna", rekao je Smithsonian-u, "zbog svih tih propisa. Ali istovremeno nije inovirala ili rasla - jer ima sve te propise."

Čak i unutar OceanGate-a, upozorenja zaposlenih o sigurnosti izgleda da su bila ignorisana ili nisu bila uzeta u obzir.

Dejvid Lokridž, bivši direktor morskih operacija u OceanGate-u, rekao je u sudskom postupku da je nepravedno otpušten 2018. godine zbog iznošenja zabrinutosti o sigurnosti i testiranju Titana. Slučaj je van suda rešen, a uslovi nisu objavljeni.

Još jedan bivši zaposleni, koji je govorio pod uslovom anonimnosti, ponovio je ove brige. Taj zaposleni je rekao da je Raš postao defanzivan i izbegavao pitanja na sastancima osoblja dok su izvođači radova i zaposleni upozoravali na probleme.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Tagovi

Komentari (0)

Loading