Nestala podmornica
Foto: Profimedia/Profimedia

Naime, putnici koji su mogli da priušte impozantnu cifru od 250.000 dolara za putovanje do olupina Titanika, potpisivali su odricanje od odgovornosti - dokument kojim je naglašena svaka eventualna opasnost, pa čak i ona od "smrti", termin koji se triput spominje samo na prvoj stranici.

Kompanija, inače u vlasništvu tragično preminulog putnika poslednje ekspedicije, Stoktona Raša, naglašavala je u dokumentu da je podmornica imala "više od 14 uspešnih ekspedicija" i čak 200 zarona u Pacifiku, Atlantiku i Meksičkom zalivu, ali su podrazumevali da putnici preuzmu i punu odgovornost u slučaju smrti - čak i ako je nastala usled greške kompanije.

- Ovaj eksperimentalni brod nije odobren ili sertifikovan od strane bilo kog regulatornog tela i kao takav, mogao bi da dovede do fizičkih povreda, emotivnih trauma ili smrti. Ovim preuzimam punu odgovornost za rizik od svih navedenih povreda, invaliditeta, materijalne štete ili smrti zbog nemara bilo koje strane koja je uključena u operaciju - navedeno je u dokumentu.

Nije poznato da li su putnici dobijali svoje pare nazad u ostalih 86 odsto neuspelih ekspedicija.

"Oušngejt" obustavio rad do daljnjeg

Kompanija "Oušngejt" je tokom vikenda obustavila sva istraživanja i komercijalne zarone nakon prošlomesečne tragedije u kojoj su pet putnika, uključujući Raša, poginuli u "katastrofalnoj imploziji". Pored njega, stradali su britanski avanturista Hamiš Harding (58), francuski veteran Pol-Anri Nargole (77), britansko-pakistanski biznismen Šahzada Davud (48) i njegov 19-godišnji sin Sulejman.

Obaveštenje o obustavi rada navedeno je malim crvenim slovima na veb-stranici kompanije i nije poznato da li i kada planiraju nastavak rada.

"Mislio sam da se šali"

Reditelj Džejden Pan, nekadašnji putnik Titana, prisetio se kako je izgledao njegov pokušaj da se spusti do olupina Titanika, pri čemu je podmornica naletele na probleme. Vođa puta, koji je i tada bio Raš, navodno rekao je putnicima da moraju da se vrate na površinu ili imaju mogućnost da prespavaju na dnu okeana.

- U početku sam mislio da se šali jer smo bili više od dva sata od naše ekspedicije i tako blizu dna. Ali onda je objasnio da se jedna od baterija ispraznila i da smo imali problema da koristimo elektronske kapi za tegove, pa bi nam bilo teško da se vratimo na površinu - rekao je Pan za "Bi-Bi-Si".

Srećom za putnike, Raš je uspeo da upotrebi hidrauliku da spusti težinu broda, pre nego što je bezbedno isplivao na površinu.

"Možemo brže i bolje ali po našim pravilima"

Pravni eksperti kažu da je do implozije došlo u "u osnovi na zakonski ničijoj zemlji" i da će biti teško utvrditi nadležnost i za porodice i za istrage koje su u toku.

Svi sporovi oko dokumenta koji su putnici potpisivali pre zaronjavanja verovatno bi bili regulisani zakonima Bahama, gde je kompanija odgovorna za "korišćenje jeftinijih i pristupačnijih materijala" registrovana, ali porodice žrtava imaju mogućnost da pokrenu tužbe i u SAD ili u svojim matičnim zemljama.

Oslobađanje od odgovornosti (koje se ponekad naziva i obrasci za oslobađanje) potpisuju se uglavnom pre obavljanja nekih rekreativnih aktivnosti koje nose neki određeni rizik, poput skakanja iz padobrana ili ronjenja.

Potpisivanje ovog dokumenta, putnici prihvataju rizik i opasnosti vezane za aktivnost, i ukoliko dođe do eventualnih povreda, kompanije se oslobađaju odgovornosti.

Podsetimo, podmornica Titan sa petoricom putnika i članova posade krenula je u ekspediciju u nedelju 18. juna, u 8 sati ujutru, oko 1.100 kilometara jugoistočno od Sent Džonsa na Njufaundlendu. U 9.45 ujutro, sat i 45 minuta posle zaranjanja ka olupini čuvenog Titanika, Titan je izgubio kontakt sa svojim matičnim brodom.

Petoro članova posade podmornice "Titan", koja je implodirala u Atlantiku dok se spuštala do olupine "Titanika", provelo je svoje poslednje trenutke slušajući muziku u potpunom mraku i posmatrajući bioluminiscentna stvorenja u dubini, otkrila je žena jedne žrtve.

(Dejli mejl)

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Tagovi

Komentari (0)

Loading