ZVER SE VRAĆA U IGRU Zaboravljeni ruski tenk od kojeg je drhtala Evropa ponovo na ratištima
Tenk T-80 više puta je modernizovan i još se koristi u ruskim oklopnim snagama, ali je odluka da se obnovi proizvodnja na prvi pogled iznenađujuća budući da Rusija ima modernije tenkove T-90, a u upotrebi su i brojne varijante starijeg T-72, koji je i dalje najvažniji i najrasprostranjeniji borbeni tenk u Rusiji, piše "Špigl".
Uz to, sa relativno nedavno razvijenim "T-14 armata", od kojih su neki već u upotrebi, Rusija ima koncept tenka za budućnost od kojeg se plaše čak i zapadni vojni posmatrači. Zašto onda Rusija ne nastavlja sa proširenjem proizvodnje tog tenka, nego investira u T-80, koji više nije u proizvodnji, pita "Špigl".
Prema vojnoj bazi podataka "Džejns", model T-80 nije proizveden od 1999. godine. Ukupno je proizvedeno oko 10.000 jedinica pre nego što je serijska proizvodnja prekinuta u korist T-90.
Kao i većina ruskih tenkova, T-80 je relikt Hladnog rata, koji je ušao u službu od 1976. On, ipak, nije prethodnik T-90. Model T-90 je baziran na T-72 i u osnovi je samo poboljšana verzija vozila koje je nekada bilo dizajnirano kao masovni proizvod, navodi nemački list.
Brzo manevrisanje zahvaljujući gasnoj turbini
T-80 je, s druge strane, naslednik T-64 koji je razvijen pod vođstvom legendarnog inženjera Aleksandra Aleksandroviča Morozova i bio je najsavremeniji tenk u Sovjetskom Savezu u to vreme.
Početkom 1960-ih, Morozov je napravio iskorak u dizajnu mašina za automatsko punjenje što je omogućilo smanjenje dimenzija vozila, a to je značilo da su ovi tenkovi manje mete u borbi. Pošto je motor T-64 imao česte probleme, T-80 je dobio je gasnu turbinu umesto dizel motora. Otuda T-80 zovu i "mlazni tenk".
"Mlazni" T-80 bio je strah i trepet na Zapadu, jer tamošnja vojska nije mogla tačno da proceni potencijal guseničarskog vozila. "U stvari, T-80 se smatra relativno brzim glavnim tenkom i već je bio moćniji od T-72", rekao je za "Špigl", jedan neimenovani oficir Bundesvera.
Međutim, upotreba gasnih turbina ima i nedostatke. Takva vozila troše mnogo goriva. Američka vojska ima slične probleme sa glavnim borbenim tenkom "abrams". Bez dodatnih rezervoara ili dopune goriva, radijus im je ograničen. Osim toga, smatra se da je turbina T-80 zahtevna za održavanje, tako da će ruska vojska verovatno morati da unapredi svoj logistički lanac i prihvati visoke operativne troškove - to je i bio glavni razlog zašto je proizvodnja T-80 prekinuta. Inženjeri "Uralvagonzavoda" bi možda mogli da smanje potrošnju goriva obnavljanjem proizvodnih lanaca T-80, navodi "Špigl".
Za sada se ne zna kada će ponovo biti pokrenuta proizvodnja, ali to nije sprečilo vojne stručnjake da spekulišu kako bi mogao da izgleda novi T-80. Na kraju krajeva, navodi nemački list, ovo je šansa da se eliminišu nedostaci dizajna starih rezervoara. Jedan od tih nedostataka je da ruski tenkovi generalno imaju problem sa prebacivanjem u rikverc, a tih nekoliko sekundi u tenkovskoj bici može da značiti razliku između života i smrti za posadu.
Pored dobrog oklopa i velike vatrene moći, konstrukcija borbenog tenka zahteva i veliku pokretljivost – odnosno povoljan spoj brzine, manevrisanja i ponašanja pri ubrzanju. "Ako 'Uralvagonzavod' pravi nove T-80, svakako bi imalo smisla poboljšati mogućnosti za rikverc", kaže oficir Bundesvera. To bi se eventualno moglo postići intervencijom u prenosu.
Novi sistem naoružanja za stari tenk
Štaviše, novi T-80 bi mogao da dobije savremeniji top. Idealan bi bio top od 125 milimetara kakav ima T-14. Proizvodnja ruskog potpuno redizajniranog glavnog borbenog tenka za sada ide sporo, ali vojni analitičari veruju da je moguće da se na T-80 instalira barem sistem naoružanja 2A82-1M uključujući i uređaj za automatsko punjenje. Iako nema razlike u kalibru u odnosu na originalnu cev T-80, novi top može da izdrži znatno veći pritisak gasa.
To bi značilo da može brže da ispaljuje projektile većeg dometa, objašnjava oficir Bundesvera. Ovo takođe može da bude odlučujuća prednost u borbi. "Međutim, Rusi su često pokušavali da integrišu sistem naoružanja u druge tenkove, ali to do sada nikada nije sprovedeno", objašnjava oficir.
Zapadni optimisti kažu da činjenica da raspravlja o novoj proizvodnji T-80 na kraju pokazuje koliko su ruskim oružanim snagama hitno potrebne sve vrste dodatnog teškog naoružanja.
Međutim, upozorava "Špigl", postoje i praktični razlozi: tenkove kao što su T-90 ili T-72 modernizuje i pravi "Uralvagonzavod" u Nižnom Tagilu. Međutim, kapaciteti proizvodnih pogona na Uralu su verovatno ograničeni zbog sankcija i, s obzirom na hitnost, možda već iscrpljeni. T-80 je, s druge strane, napravljen u Omsku, u Sibiru. Tamo postoje kapaciteti za uspostavljanje novog proizvodnog lanca, navodi list.
Obično bi tako nešto potrajalo godinama, ali u slučaju T-80 još ima dostupnih mašina i kvalifikovanog osoblja. Osim toga, rezervni delovi bi još mogli biti dostupni, a - ako je potrebno - mogu da se skinu i sa starih vozila, od kojih su hiljade sačuvane u vojnim depoima.
Da li će na kraju biti napravljeni pravi visokotehnološki T-80 ili će se samo nadograditi stara oprema, videće se u Ukrajini.
"U svakom slučaju, Ruse ne treba potcenjivati", kaže oficir Bundesvera.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)