Atos
Foto: Printscreen/printsrkin/jutjub

Manastir Esfigmenu na Svetoj Gori ponovo je počeo da puni novinske stupce poslednjih dana, a nakon vesti da će grčka policija upasti unutra i iseliti 118 odmetnutih monaha koji tamo žive. Pominju se presude stare nekoliko godina, ali zapravo je ovaj manastir "tačka ključanja" već pola veka, a monasi su, prilikom prethodnih pokušaja iseljavanja, "pokazali ratobornost" i bacali čak i Molotovljeve koktele.

Naime, smatra se da ovaj manastir već nekih 50 godina "ruži" Svetu Goru jer u njemu žive monasi koji ne priznaju vaseljenskog patrijarha kao što je to slučaj sa ostalim manastirima na Svetoj Gori. "Sveta svađa" traje od 1972. godine, a povod je bio susret tadašnjeg vaseljenskog patrijarha Atinagore sa tadašnjim papom Pavlom VI (Jerusalim 1965. godine, op. aut.) čije odluke su starokalendarski monasi smatrali "izdajom pravoslavlja" i nekoliko godina kasnije su odlučili da se povuku iz Svete zajednice i prekinu komunikaciju sa ostalim manastirima i crkvama, prenosi Telegraf.

Monasi Esfigmenua prestali da poštuju tadašnjeg patrijarha, kao i one posle njega (Dimitrija i Vartolomeja) i zatvorili su se u manastir koji od tada odbijaju da napuste. Ujedno su i osmislili slogan "Pravoslavlje ili smrt", po kojem su danas poznati širom sveta.

Kako je sve počelo?

Pre dvadesetak godina Vaseljenska patrijaršija sa dvostrukim svetim saborom Svete Gore proglasila ih je za raskolnike, kako bi država mogla da krene u njihovo iseljavanje iz manastirskog kompleksa. Podsetimo, Sveta Gora je samoupravni deo grčke teritorije, kojim se upravlja u skladu sa Poveljom i relevantnim zakonima grčke države (član 105). Vaseljenski Patrijarh je nadležni episkop Svete Gore i svetogorski monasi moraju da ga pominju u službama, što monasi u Esfigmenitu nisu uradili oko 50 godina.

Godine 2002, Sveta Gora, Vaseljenska Patrijaršija i nadležni organi Grčke države preporučili su novo bratstvo za manastir i odrekli se bratstva koje je bilo u manastiru jer je odbilo da se potčini kanonskom poretku. Ovom logikom, za manastir Esfigmenu ne postoje dva bratstva, već samo jedno. Esfigmenitsko monaško bratstvo ima igumana, arhimandrita Vartolomeja, i potpuno je priznato od strane Svete zajednice Svete Gore, Vaseljenske Patrijaršije i države Grčke. Bratstvo manastira Esfigmenu privremeno je smešteno u Kariesu, u novoizgrađenoj zgradi, dok "neželjeni" monasi drže centralne zgrade.

Manastir je takođe privukao veliku pažnju svetske javnosti zbog "ratobornih monaha", koji su prilikom jednog od pokušaja iseljenje bacali Molotovljeve koktele.

Grčki mediji navode da postoji na desetine sudskih odluka protiv "neželjenih podstanara" manastira Esfigmena, a u korist kanonskog bratstva, pod igumanom Vartolomejem. Uprkos sudskim odlukama, nijedna vlada do danas – uz sav pritisak Vaseljenske patrijaršije – nije se usudila, iz crkvenih i političkih razloga, da sprovede odluke sudova.

"Neželjeni" monasi Esfimenua, kojih ima više od 80, "bezbedni" su iza mogućeg lošeg razvoja događaja, koji može čak izazvati smrt i diskreditovati Svetu Goru.

Ipak, sredinom jula se ponovo sve zakuvalo, kada se policija obratila Svetoj Epistasiji (upravnom monaškom telu za Svetu Goru, koje predstavlja 20 samostalnih manastira), i zatražila dozvolu za pokretanje operacije velikih razmera sa značajnim policijskim snagama i vozilima. Prema navodima nekih medija više od stotinu policajaca sa vozilima nalazi se u blizini i spremni su da krenu u akciju.

Ipak, ubrzo je bilo jasno da iseljavanje ne bi moglo da prođe mirno. Pojedini građani su već u nedelju organizovali protest kako bi pružili podršku bratstvu. Oni su uzvikivali "Pravoslavlje ili smrt" kako bi izrazili svoje protivljenje bilo kakvoj policijskoj akciji.

Istovremeno, iguman Metodije, koji je na čelu odmetnutog bratstva ponovio je da oni nemaju nameru da izađu iz manastira.

"Spremni smo da branimo manastir do smrti, ovo je naša duhovna domovina. Ovde smo se duhovno rodili i ovde ćemo umreti", preneli su grčki mediji reakciju igumana Metodija na novu najavu iseljenja.

Iguman je rekao da brastvo optužuju za stvari koje nisu istina.

"Pričaju da treniramo Ruse. Ko god ovde dođe, mi ćemo ga ugostiti, dati mu parče hleba i pružiti mir".

On je rekao da je njihova "razlika sa Patrijarhom duhovna".

"Ne smatramo pravoslavnim onim što radi, s obzirom da je svojim delovanjem protiv Pravoslavne Crkve i zato ga ne slavimo”, rekao je iguman.

On je rekao i da je evropski novac "Trojanski konj koji će uništiti svetu goru", pošto će "ženama biti dozvoljeno da kroče".

Prethodnih dana je istakao i da je primio poruke od više od 3.000 vernika koji su se ponudili da dođu do manastira i zaštite bratstvo, ali iguman tvrdi da je to odbio.

"Pravoslavlje ili smrt"

Inače, slogan "Pravoslavlje ili smrt!", po kojem su monasi poznati, prvi put je i navodno upotreblje u manastiru Esfigmenu 1972. godine, nakon što je prekinuo veze sa Istočnom pravoslavnom crkvom.

"Pravoslavlje ili smrt!" ušao je u ruski verski i politički diskurs nakon raspada Sovjetskog Saveza, a prema ruskom teologu Romanu Lunkinu, popularnost slogana je porasla među konzervativnim članovima Ruske pravoslavne crkve, podržana podrškom poznatih ličnosti koje su podržavale njegovu upotrebu, kao što su Ivan Oklobistin i Konstantin Kinčev. Dodatne pristalice konzervativaca unutar ROC dolazile su od ruskih monarhista. Verski almanah pod nazivom "Pravoslavlje ili smrt!" objavljen je od 1997. do 1999. godine.

Jedan broj pravoslavnih političkih organizacija u Rusiji takođe koristi taj termin, a to je Savez pravoslavnih znamenjaka. Njegovoj upotrebi se usprotivio Patrijarh moskovski Kiril, koji je 2009. godine rekao da se ne veruje pojedincima koji ga koriste.

Čeromuški okružni sud Moskve je u svojoj odluci od 21. decembra 2010. godine naveo da je slogan "Pravoslavlje ili smrt!" ekstremistički, i naredio da se stavi na Saveznu listu ekstremističkih materijala.

BONUS VIDEO

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading