MOŽE LI F-16 DA POTPUNO PREOKRENE SITUACIJU NA FRONTU? Jedna taktika spasila bi Ruse, evo i koja!
SAD će podržati inicijativu saveznika za obuku ukrajinskih pilota za upravljanje NATO lovcima, uključujući F-16, obavestio je predsednik Džo Bajden lidere G-7 19. maja 2023. u Japanu.
Ukrajinski piloti počeće obuku u još nepoznatoj vazdušnoj bazi u Evropi u narednih nekoliko nedelja. Danska se prva ponudila. Ubrzana obuka, koja će trajati nekoliko meseci, pripremiće navodno pilote da operativno upravljaju avionom kada SAD odluče da dozvole transfer lovaca ukrajinskom vazduhoplovstvu.
Prema rečima američkog savetnika za nacionalnu bezbednost Džejka Salivana, kada obuka bude u toku, SAD će u konsultaciji sa svojim saveznicima odrediti kada će avioni biti isporučeni, ko će ih isporučiti i koliko komada.
Prema rečima savetnika ukrajinskog predsednika Mihaila Podoljaka, Zapad je već doneo odluku da preda F-16 režimu u Kijevu.
Transfer F-16, ili lovca sličnih sposobnosti, bio bi do sada najveći razlog za eskalaciju u 14-mesečnom sukobu između Rusije i Ukrajine.
F-16
F-16 bi mogao da pogodi vojnu i industrijsku infrastrukturu duboko u Rusiji. Nijedna zemlja na svetu, posebno najveća na svetu Rusija, ne može sebi priuštiti troškove postavljanja zaštitnih sistema protivvazdušne odbrane oko ciljeva duboko u unutrašnjosti.
Aerodinamički, F-16 je manje moćan i od MiG-29 ili Su-27. Međutim, kao platforma, ona predstavlja skok u mogućnostima. Domet i sposobnost da nosi oružje za duboke udare stavljaju Rusiju u povećan rizik.
F-16 ima naprednije radarske i elektro-optičke senzore, rakete vazduh-vazduh većeg dometa i teško precizno vođeno oružje vazduh-zemlja, uključujući klizne bombe i krstareće rakete.
Što je najvažnije, za Ukrajinu će biti moguće da integriše vezu za prenos podataka F-16 sa svojom mrežom protivvazdušne odbrane koja se sastoji od brojnih zemaljskih radarskih i raketnih sistema, zemaljskih osmatračkih mesta, dronova i eventualno drugih vazdušnih sredstava kao što je AWACS.
F-16 lovci koji se isporučuju Ukrajini verovatno će biti varijante MLU (Mid Life Upgrade), koje su saveznici iz NATO-a kao što su Norveška, Danska i Holandija povukli iz upotrebe.
F-16 MLU ima unapređeni radar AN/APG-66. F-16 MLU može da nosi AIM-120 AMRAAM (raketa vazduh-vazduh srednjeg dometa). Međutim, nije poznato da li unapređeni lovac može da nosi varijantu AIM-120D, koja ima aktivni tragač za samovođenje i domet koji se procenjuje na između 120 km i 160 km.
Repertoar preciznog oružja vazduh-zemlja F-16 uključuje rakete HARM za napad na radare, JASSM-ER klizne bombe i AGM-65B Maverick, elektro-optičku ili infracrvenu vođenu raketu koja može da napadne kopnene ciljeve kao npr. tenkove, vozila i radarska mesta.
Ne trebamo očekivati da bi F-16 mogao da nosi mnogo težu raketu Storm Shadow.
F-16 Ograničenja
Domet
F-16 je relativno mali avion sa ograničenim borbenim radijusom od 550 km u hi-lo-hi misiji sa šest 1.000 funti.
Međutim, radeći protiv ruskog naprednog višeslojnog integrisanog AD sistema (IADS), malo je verovatno da bi F-16 mogao da leti u hi-lo-hi profilu. Verovatnije će leteti lo-lo-lo ili lo-hi-lo profilima, u kom slučaju će domet biti mnogo kraći.
Domet se može povećati sa izbacivanjem tankova i smanjenim opterećenjem oružja. (Za duboke udare na Rusiju, F-16 bi mogao da nosi izbacive rezervoare i rakete AGM-65B Maverick.)
Potreba za infrastrukturom
Za razliku od robusnih lovaca iz sovjetske ere, kao što su MiG-29, Su-24, Su-25 i Su-27, u ukrajinskom inventaru, nežniji F-16 će zahtevati posebne infrastrukturne objekte u svojoj operativnoj bazi – za održavanje i skladištenje svoje elektronike i sistema naoružanja.
Uzimajući u obzir visoke troškove i vreme koje je potrebno za izgradnju i opremanje infrastrukture za podršku, broj baza koje mogu da podrže operacije F-16 u Ukrajini bi morao da bude ograničen. Takođe, operativne baze bi morale da budu u centralnoj ili zapadnoj Ukrajini kako bi se sprečili česti napadi dronova i raketa.
Infrastruktura potrebna za podršku lovcima F-16 će predstavljati Ukrajincima značajan problem. Rusiji neće biti teško da gađa objekte za podršku, čak i ako su izgrađeni pod zemljom, koristeći rakete Kindžal ili Iskander-M.
Operativno korišćenje
Osim što će F-16 koristiti kao raznovrsnu platformu za napad sa preciznim udarnim oružjem, ukrajinsko vazduhoplovstvo će verovatno takođe rasporediti američke lovce za prevlast u vazduhu. U ovoj ulozi, F-16 će leteti borbenim patrolama na srednjim visinama blizu bojišta, naoružani raketama vazduh-vazduh dugog, srednjeg i kratkog dometa.
Ruski lovci kao što su Su-35S i Su-30SM trenutno lete u sličnim vazdušnim patrolama preko granice naoružani sličnim naoružanjem.
Oni periodično obaraju ukrajinske lovce na niskim letovima – Su-25, Su-24 i Su-27 koji pokušavaju da napadnu ruske kopnene trupe i infrastrukturu.
Ukrajinski F-16 će biti usmeren na vazdušnu patrolu
Odvraćanje napada na ukrajinske kopnene trupe od strane niskoletećih ruskih lovaca i helikoptera kao što su Su-25, Mi-28, Ka-52 i Mi-8.
Pomeranje lansirnih tačaka ruskih lovačkih bombardera, kao što je Su-34, koji sa velikim uspehom gađaju ukrajinska skladišta i stajališta. Ispuštene sa visine, klizne bombe mogu da pogode ciljeve 50-60 km preko kontrolne linije u Ukrajini.
Pogurati ruske lovce koji lete vazdušnom patrolom dalje od fronta, izlažući ih riziku od obaranja AIM-120D. To će omogućiti ukrajinskom vazduhoplovstvu da efikasnije podržava ukrajinske kopnene snage.
Izazovi sa kojima se suočavaju ukrajinske operacije F-16
Malo je verovatno da će ukrajinske F-16 patrole za dominaciju u vazduhu biti približno efikasne kao ruski lovci sa sličnim zadatkom.
Za razliku od ruskog, ukrajinska PVO sposobnost je slaba. Leteći na srednjim visinama, ukrajinski F-16 moraće da ostanu najmanje 250 km udaljeni od bojišta kako bi izbegli da budu oboreni ruskim sistemom S-400 dometa 400 km.
Nasuprot tome, ruski lovci za dominaciju u vazduhu moraju da ostanu samo 50 km od bojišta kako bi izbegli da budu oboreni od strane ukrajinskih sistema S-300 dometa 150 km.
Za svoje specijalne operacije u Ukrajini, Rusija je do sada više zavisila od svojih starijih sistema S-300. Rasporedila je nekoliko pukova S-400 u Belorusiji i blizu severne granice Ukrajine sa Rusijom, prvenstveno da nadgleda vazdušni prostor iznad zapadne Ukrajine i odvraća upade NATO AWACS i ISR sredstava u ukrajinski vazdušni prostor.
Nije jasno koliko je pukova S-400 Rusija trenutno posvetila sukobu u Ukrajini. Koji god da je broj, verovatno je da će Rusija morati da ga poveća da bi se suprotstavila F-16.
Su-57 protiv F-16
Rusija je do sada koristila svoj vrhunski borbeni lovac Su-57 uglavnom za nadzor i podršku komunikacije. Zabeleženo je samo nekoliko akcija gde je Su-57 ušao u vazdušni prostor Ukrajine, kao i napada na ukrajinske PVO sisteme.
Ako Ukrajina rasporedi lovce F-16, verovatno će Su-57 dobiti aktivniju ulogu u ovom sukobu. U režimu direktnog presretanja, Su-57 će imati značajnu prednost pri prvom lansiranju u odnosu na F-16.
Ruski kopneni radar će moći da koriguje projektile Su-57 u maksimalnom dometu (200 km) ne samo raketama dugog dometa, već i 110 km srednjeg dometa, a da F-16 ne zna za postojanje pretnje od Su-57 ruskih vazdušno-kosmičkih snaga.
Zaključak
Prebacivanje aviona F-16 u Ukrajinu od strane zapadnih zemalja je potencijalno veoma opasno i rizikuje dalju eskalaciju sukoba. Mnogo toga će zavisiti od varijante lovca koji se daje Ukrajini i sistema naoružanja koji su integrisani sa datom varijantom.
Vrlo je verovatno da će varijanta biti F-16 MLU.
Transfer varijanti F-16 MLU će Ukrajini dati mogućnost da pogodi ciljeve na Krimu, uključujući brodove ruske Crnomorske flote, i olakšaće ukrajinskim kopnenim snagama u njihovom očekivanom pokušaju da preseku ruski kopneni most ka Krimu.
ČEKA VAS KATASTROFA SLEDEĆE NEDELJE Američki general poslao poruku Prigožinu nakon pada Bahmuta
Međutim, Rusija ima efikasna sredstva da osujeti ukrajinske pokušaje koji mogu da predstavljaju egzistencijalnu pretnju Rusiji, čak i kad bi Zapad odlučio da Ukrajini preda njihovo najsavremenije naoružanje, kamoli rashodovane lovce F-16, piše Oružje online.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)