F-16
Foto: AP/Lewis Joly (STR)

Ukrajinski piloti, prekomandovani za letenje na avionima F-16, počeće od avgusta da odbrojavaju 150 časova leta, koliko im je potrebno da bi se uključili u vazdušne borbe iznad Ukrajine.

Prvih nekoliko aviona ovog tipa biće uskoro prebačeno u rumunsku vazduhoplovnu bazu Borčea, gde će ukupno 11 članica NATO-a pokrenuti ubrzanu obuku ukrajinskih pilota za letenje na avionima koje će donirati ratna vazduhoplovstva Danske i Holandije.

Ukupno četiri evropske države mogu da sakupe 125 letelica F-16, ne računajući na norveške avione, koji su konzervirani pošto su u tu zemlju stigli prvi avioni pete generacije, F-22.

F-16

Lewis Joly (STR)

 

 

Vlasti u Kijevu su, još na početku rata, tražile od Amerikanaca između 24 i 36 letelica ovog tipa, ali je Vašington bio prilično rezervisan prema ovim zahtevima, strahujući da bi isporuka aviona F-16 predstavljala eskalaciju u odnosima sa Rusijom. Iz sličnih razloga, prethodno, odlagane su isporuke "himarsa", "patriota" i tenkova "abrams", pa je to oružje, na kraju, ipak upućeno u Ukrajinu.

Na najave isporuke zapadnih aviona Ukrajini oštro je reagovala Moskva, pa je ministar spoljnih poslova Sergej Lavrov rekao da ovakav razvoj situacije predstavlja "pretnjom u nuklearnoj sferi".

"Obavestili smo nuklearne sile SAD, Veliku Britaniju i Francusku da Rusija ne može da ignoriše činjenicu da su ti avioni sposobni da nose nuklearno oružje. Tokom borbenih dejstava naši vojnici neće analizirati da li je svaki konkretan avion tog tipa opremljen za nošenje nuklearnog oružja ili ne. Samu činjenicu pojave takvih aviona u Oružanim snagama Ukrajine smatraćemo kao pretnju sa Zapada u nuklearnoj sferi", rekao je Lavrov.

Poljska je, isporukom poslednjih deset "migova 29" krajem aprila, gotovo iscrpila sve zalihe borbenih aviona sovjetskog porekla, koji bi ojačali ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo. Do sada, Ukrajincima je isporučena 41 letelica "mig 29", od čega je 28 poljskih i 13 slovačkih.

F-16

Lewis Joly (STR)

 

 

"Migovi" iz ove dve države isporučeni su u različitom stanju, pa stručnjaci smatraju da su svega četiri slovačka aviona bila sposobna za borbene operacije, dok će preostali biti upotrebljeni za rezervne delove.

"Bez rumunskih aviona u procesu obuke"

Pošto su političke prepreka za isporuku borbenih aviona uklonjene, NATO je predstavio plan obuke ukrajinskih pilota, čiji se dolazak u Rumuniju očekuje uskoro. Bukurešt, istovremeno, tvrdi da njihovi avioni neće biti korišćeni u obuci, već će za taj program biti dopremljene posebne letelice.

Te avione doniraće Danska i Holandija, dok je proizvođač, američki "Lokid Martin" najavio brze modifikacije na letelicama, koje bi ukrajinskim pilotima omogućile brži prelazak sa "migova 29" i "suhoja 27", na kojima su do sada leteli.

F-16

Lewis Joly (STR)

 

 

"Lokid Martin" je, takođe najavio pojačanu tehničku podršku i obuku zemaljskoj osoblja, kako bi ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo moglo valjano da održava nove avione.

Ukrajinskim pilotima će, kako navode američki izvori, biti potrebno oko 150 časova letenja na avionima F-16, kako bi mogli efikasno da ih upotrebljavaju u akcijama. To, praktično, znači da će Ukrajincima trebati oko četiri meseca da okončaju osnovnu obuku.

Ovu procenu iznelo je američko ratno vazduhoplovstvo na osnovu veštine dvojice ukrajinskih pilota, koji su, prethodno, leteli na "migovima" i "suhojima".

Jedina želja im je F-16

Ukrajinci su, suštinski, od početka rata tražili samo jedan avion – američki F-16 ili letelice tog tipa koje koriste druge evropske države.

Portparol ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva Juri Ignjat je još u januaru objavio da su odobrena sredstva za obuku pilota na tim letelicama, kao i da je prva grupa avijatičara otišla u SAD.

Izjava ukrajinskog zvaničnika usledila je nekoliko dana pošto je proizvođač aviona F-16, američka kompanija "Lokid Martin", objavila da je spremna da poveća proizvodnju tih letelica kako bi zadovoljila potrebe koje bi mogle da se pojave ukoliko zemlje članice NATO-a odluče da polovne avione ovog tipa predaju Ukrajincima.

"Povećaćemo proizvodnju aviona F-16 u Grinvilu kako bismo bili spremni da popunimo kapacitete država koje odluče da pomognu u tekućem konfliktu", rekao je tada zvaničnik "Lokid Martina" Frenk Sent Džon, navodeći da ova kompanija nije uključena u pregovore o mogućim isporukama borbenih aviona Ukrajini.

Ukrajinski zvaničnici najavili su, istovremeno, da će uporedo sa obukom za avione F-16, početi i uvežbavanje pilota iz te države za letenje na drugim zapadnim letelicama.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading