POLJACI SE KRSTE ZBOG TRENDA U UKRAJINI Ljudi ginu, gradovi nestaju, a oni daju milione na ovaj luksuz!?
Nekome rat, a nekome brat. Uprkos krvavom sukobu, ogromnim razaranjima i zvaničnom broju od 31.000 mrtvih, s druge strane, prošle godine u Ukrajini je ostvarena rekordna prodaja luksuznih stranih automobila. Neki premijum brendovi su ušli u prvih deset najprodavanijih automobila, što nije bio slučaj ni u mirnodopskim uslovima, a broj prodatih Teslinih modela se skoro deset puta povećao u odnosu na ne tako daleku 2021. godinu.
Naime, prema podacima ukrajinskog Ministarstva ekonomije, prosečna cena vozila uvezenih iz inostranstva u 2023. godini porasla je za 20 odsto, uglavnom zahvaljujući automobilima najviše klase. I sada su, uprkos blokadi, na ukrajinsko-poljskoj granici poređani autotransporteri sa mercedesima i bm-jevima, što pošteno iznenađuje Poljake i pita se u medijima ko kupuje tako skupe automobile u ratom zahvaćenoj zemlji?
Ne radi se samo o utiscima. Zvanični podaci pokazuju da je prošlogodišnja prodaja BMV-a porasla u odnosu na 2021. sa 2962 na 4263 vozila (jedan i po puta), pa je ovaj brend zauzeo peto mesto među prodatim automobilima u Ukrajini. Prodaja Mercedesa (2.601 u 2023. prema 2.987 u 2021.) i Lekusa (1.892 u 2023. prema 1.858 u 2021.) formalno se nije mnogo promenila, ali je prošle godine Mercedes zauzeo sedmo mesto među najprodavanijim automobilima u Ukrajini, dok je u 2021. bilo je samo 13
Ogroman rast beleži i prodaja električnih automobila, posebno Tesle, iako njen vlasnik Elon Mask ne voli Ukrajinu. Figaro je nedavno pisao o neverovatnom rastu prodaje automobila Tesla, kojih je početkom 2021. bilo svega 8.500, da bi 2022. već bilo više od 46,8 hiljada, a krajem novembra prošle godine – 83,1 hiljada, tj. , u odnosu na predratno tokom vremena, zabeležen je porast od skoro hiljadu odsto. To se odražava i na cene, jer je i 2022. godine petogodišnji Tesla Model 3 (novi automobili ove marke u Ukrajini ne prodaju) koštao oko 33 hiljade dolara, a sada se može kupiti za 23 hiljade. Model S je u prošloj godini pojeftinio za skoro 30 hiljada dolara, sa 54 hiljade na 23,5 hiljada, a model Ks, koji je ranije u Ukrajini koštao više od 90 hiljada dolara, sada se prodaje za 37,5 hiljada, nakon čega je rekordno pao. 52 hiljade.
"Nikad se ne zna šta može da se desi sutra"
Razloge za ovakav pad cene treba tražiti u – Kini. Tesle se sada uvoze iz Kine, a ranije su se uglavnom isporučivale iz SAD. Ali nedavno je Kina počela da daje subvencije kupcima električnih automobila, koji ih kupuju, dobijaju novac od vlade i odmah ih preprodaju. Kao rezultat, Ukrajina je preplavljena Teslama, uzrokujući damping cena. Sada je tamo u prodaji najmanje dve hiljade automobila, a dileri su spremni da ih jeftino prodaju, samo da im vrate novac.
Međutim, prema analizi portala Strana.ua, i dalje postoji nekoliko razloga za bum trgovine luksuznim automobilima u Ukrajini. Prvo, već 2022. godine lokalni „preduzetnici“ su počeli da isporučuju premijum automobile u Rusiju, gde su nakon uvođenja sankcija prestali da uvoze luksuzne automobile iz Evrope i SAD. U jednoj od ovih isporuka uhvaćen je biznismen iz Lavovske oblasti jer je tražio od države da vrati PDV na „izvoz” skupih automobila. Navodno je u međuvremenu zaustavljen transfer luksuznih vozila iz Ukrajine u Rusiju.
Druga grupa kupaca su Ukrajinci koji imaju ušteđevinu, pa su konačno odlučili da ne odlažu kupovinu automobila iz snova. Logika je – rat traje i ne znaš šta može da bude sutra, pa zašto odmah ne kupiti dobar auto. Osim toga, mnogi su prestali da ulažu u nekretnine, gde je promet naglo opao od početka ruske agresije i višak novca se sada često troši na luksuzne automobile. To čine i mnogi poslovni ljudi, koji su zbog nejasnih perspektiva prestali da ulažu u širenje poslovanja i radije troše novac na sebe. Pominje se kijevski biznismen Andrij, koji ima nekoliko prodajnih mesta na pijacama prestonice, a ove godine je kupio novi BMV Ks5 vredan više od 100 hiljada dolara.
"Iznajmio sam ga, pre sam imao Land Cruiser Prado, ali sada sam odlučio da kupim još bolji auto u pogledu statusa. Dugo sam sanjao o BMV-u, ali sam uvek štedeo i mislio da ću radije investirati u razvoj poslovanja. Sada praktično više ne širim lanac prodavnica jer je budućnost nejasna, a prodavnice koje posedujem dobro rade, pa sam odlučio da novac potrošim na novi automobil“, rekao je Andrij.
Treće i najvažnije, pojavila se nova kategorija kandidata za luksuzne automobile – ljudi čije je bogatstvo značajno poraslo od početka rata, a mnogi od njih izgleda rade za ili su povezani sa ukrajinskim službama bezbednosti. Osim toga, u Ukrajini se pojavila čitava klasa ljudi koji su se od rata dramatično obogatili, posebno onih koji su uključeni u snabdevanje vojske. Oni su velika kategorija kupaca luksuznih automobila i drugih ekskluzivnih proizvoda. Na primer, jedan od prodavaca luksuznih satova rekao je za Stranu.ua da je u poslednjih godinu dana njegova prodaja oborila rekorde u pogledu prodaje i zarade.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)