HRVATSKA KUKA NAD SVOJOM SUDBINOM Meštani se hvataju za glavu, turisti masovno otkazuju dolazak, a OVO su uzorci velikih problema!
Turisti više ne doživljavaju Hrvatsku kao jeftinu destinaciju za odmor i tražiće druge jeftinije alternative
Evropom se širi glas da Hrvatska postaje jedna od najskupljih turističkih zemalja.
- Eksplozija cena u Hrvatskoj. Zašto rastu cene u Hrvatskoj? A smeštaj, hrana i sve ostalo biće skupi. Prenosimo vam sve informacije o eksploziji cena u Hrvatskoj - piše na portalu Kroati.de.
To je portal koji Hrvatsku prati već 20 godina, centralno je mesto Nemaca i Austrijanaca koji traže smještaj i zabavu u Hrvatskoj.
Pokrenuli su i anketu na TikTok kanalu Kroati.de i postavili pitanje „Je li Hrvatska poskupela?“. U anketi je učestvovalo skoro 700 ljudi, a 81% je odgovorilo sa "da", a 19% sa "ne".
Tako dalje navode:
- Cene u Hrvatskoj već duže vreme rastu i ne nazire se kraj. Meštani već alarmiraju da je svakodnevne stvari poput namirnica i cena u restoranima teško priuštiti. Turisti koji letuju u Hrvatskoj ponekad su iznenađeni i iznervirani daljnjim poskupljenjem.
Posljednjih sedmica pojavili su se brojni naslovi poput "Turisti šokirani cijenama - sada slede reakcije", "Hrvatska: juče je bio raj za odmor - ovako je poskupe" ili "Skupi klub šokirao hrvatske turiste" i slični objavljeni sadržaji u medijima ukazujući na poskupljenja u Hrvatskoj. Turisti šokirani razvojem cena i pričaju o kraju nekadašnjeg prazničnog raja. Ali šta se zapravo krije iza toga?
Da, istina je da je Hrvatska poslednjih godina sve skuplja kao turistička destinacija. Cene hrane, usluga i slično već mesecima rastu, a poskupljenju se ne nazire kraj. Političari negiraju da je za to krivo uvođenje evra, ali ako bolje pogledate, zapravo postoji nekoliko faktora koji su doprineli ovakvom razvoju događaja.
Hrvatska privreda nastavlja da se bori sa tekućom energetskom krizom, kao i inflacijom, koja je u novembru 2022. dostigla vrhunac od 13,5 odsto, što je neminovno dovelo do ukupnog rasta cena. Tu je prelazak na evro 1. januara 2023. godine, koji je došao u najgorem mogućem trenutku.
Tako su opisali situaciju po poglavljima:
RAST CENA SMEŠTAJA
U 2023. godini mnogi vlasnici apartmana u Hrvatskoj značajno su povećali cene smeštaja. Ovo poskupljenje je opravdano činjenicom da su sveprisutna inflacija i povećani troškovi poslovanja zbog energetske krize i povećanja plata čistačica doveli do daljeg poskupljenja.
Planirani prelazak sa hrvatske kune na evro iskorišćen je kao dodatna prilika za povećanje cena po želji. U pojedinim slučajevima smeštaj je naplaćen i do 50% više u odnosu na prethodnu godinu, bez primetnog poboljšanja usluge. Takođe treba napomenuti da su meseci jul i avgust prošle godine (2022) smatrani navodnim krajem pandemije korone, a vraćena sloboda putovanja značila je da su oba meseca bila u potpunosti popunjena. Zbog velikih očekivanja zakupaca, to je dovelo do navedene politike cena.
Ova nagla korekcija cena i razvoj događaja izazvala je iznenađenje i opravdano negodovanje mnogih turista. Iako je bilo dosta rezervacija u špicu sezone (od juna do septembra) u prvim mesecima 2023. godine, cene koje rastu dovele su do poplave otkazivanja. Kao odgovor na to, mnogi iznajmljivači su ponovo snizili cene smeštaja u kratkom roku kako bi zatvorili praznine u rezervacijama.
POVEĆANJE CENA HRANE: Skuplje nego u Nemačkoj ili Austriji
Cene su značajno porasle i u hrvatskim supermarketima. Ako uporedite cene, brzo ćete shvatiti da su mnoge namirnice mnogo skuplje nego u Nemačkoj ili Austriji.
Hrvatska je 2022. i 2023. godine doživjela zabrinjavajući rast cena hrane, što je teško pogodilo i potrošače i čitavu ekonomiju. Ova poskupljenja uzrokovana su, između ostalog, povećanjem troškova energije i transporta, što je dovelo do povećanja troškova proizvodnje i isporuke i na kraju se prenelo direktno na potrošače. Povećani troškovi goriva i energije takođe su negativno uticali na ceo lanac snabdevanja hranom. Zbog toga su cene hrane u Hrvatskoj dostigle slične ili su čak više nego u susednim zemljama.
Prosečne cene u pekarama, na primer, porasle su za oko 15 odsto. Sličan razvoj je vidljiv i u sektoru maloprodaje, gde su proizvodi poput mleka, pilećeg mesa i piva u proseku porasli za oko 17 odsto. Posebno je primetan porast cena povrća, pri čemu su neke sorte ozbiljno pogođene. Kelj je porastao za 188 odsto, crveni luk za 95 odsto, limun za 90 odsto, pomorandže za 89 odsto, jabuke za 86 odsto, šargarepa za 80 odsto.
Uvozni proizvodi se posebno bore sa ogromnim povećanjem cena. Pre svega, to utiče na svakodnevni život lokalnog stanovništva i predstavlja izazov za mnoge kućne budžete.
EKSPLOZIJA CIJENA U RESTORANIMA
U 2022. i 2023. hrvatsku su zadesila značajna poskupljenja koja su bila vidljiva i kod hrane i pića. Ovim trendom podjednako su pogođeni i „obični“ restorani, kao i fensi lokali. Ponegde su troškovi ručka ili večere povećani za oko 20 do 25 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Čak i svakodnevna pića poput kafe i alkoholnih pića porasla su do 25 odsto.
Razlozi poskupljenja u ugostiteljstvu su složeni. Pored ulaganja u infrastrukturu, odlučujuću ulogu imaju i rast cena sirovina, poskupljenja hrane i inflacija. Neki su inflaciju povezivali sa prelaskom sa hrvatske kune na evro, ali je Vlada tu tvrdnju oštro demantovala.
Nažalost, promena valute je takođe dovela do izolovanih nezakonitih i skrivenih prilagođavanja cena od strane ugostitelja. Uprkos zakonskim posledicama i oštrim kaznama, kontrola nad svim ugostiteljskim objektima je u praksi izuzetno teška. To je dovelo do nesrazmernog povećanja cena i proizvoljnih cena. Ovakav razvoj događaja izazvao je pometnju i čuđenje u zemlji i inostranstvu. Primeri poput jedne kuglice sladoleda za 5 evra u Dubrovniku, hamburgera za 22 evra u Rovinju naterali su sve da odmahuju glavom.
Poseta restoranu danas je retko luksuzno iskustvo za mnoge meštane zbog visine cena. Kao rezultat toga, većina restorana u turističkim sredinama ograničava radno vreme na letnje mesece, što zauzvrat utiče na cene. Dok su neka preduzeća imala koristi od viših cena u kratkom roku, mnogi potrošači se i dalje bore da održe korak sa povećanim troškovima.
POSLEDICE PO TURIZAM
Na budući razvoj turizma u Hrvatskoj značajno će uticati kretanje cena u zemlji. Ovo je nesumnjivo jedan od najvažnijih izazova za sektor turizma. Mogućnost daljeg nepredvidivog rasta cena, ne samo zbog ograničene kupovne moći domaćeg stanovništva, mogla bi dovesti do odlaska kvalifikovanijih stručnjaka iz zemlje, što bi imalo ozbiljne posledice.
ZAKLJUČAK
Meštanima je sve teže da finansiraju svakodnevni život. Kao rezultat toga, trend emigracije u druge zemlje nastaviće da raste. Poslednjih godina u Hrvatskoj se naglo smanjio broj stanovnika.
Turisti, s druge strane, više ne vide Hrvatsku kao jeftinu destinaciju za odmor i tražiće druge alternative, piše Jutarnji.hr.
BONUS VIDEO
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)