OPREZ UOČI CRNOG PETKA! Otkrivamo koje šeme koriste prevaranti i kako da se zaštitite
Kako se približava Crni petak, Kaspersky je objavio novi izveštaj koji otkriva najnovije sajber pretnje povezane s kupovinom. Ove godine registrovano je više od 13 miliona fišing napada koji imaju veze sa e-prodavnicama, pri čemu prevaranti oponašaju popularne šoping platforme, luksuzne brendove i prodavnice gedžeta.
Prema ekspertima ove kompanije, prevare i fišing su omiljene taktike prevaranata koji jure profit. U prvih deset meseci ove godine Kaspersky je identifikovao 30.803.840 fišing napada usmerenih na onlajn kupovinu, platne sisteme i banke. Platforme za e-trgovinu su korišćene kao mamac u 43,5 procenata svih napada (13.390.142 napada).
Od oktobra je zabeležen trostruki porast domena koji koriste reči „crni petak“, od nepostojećih prodavnica do ubedljivih replika stvarnih onlajn platformi. Kaspersky od početka jeseni stalno razotkriva veliki broj lažnih prodavnica koje nude odeću, uređaje i gedžete. Najrasprostranjenije su šeme sa fiktivnim radnjama, gde ljudi plaćaju proizvode koje nikada ne dobiju.
Druga šema uključuje krađu podataka s kartice. Korisnici ih ostavljaju za plaćanje navodne robe, nakon čega prevaranti počinju postepeno da povlače novac i prazne račune žrtava. Na primer, obmanjujući sajt se maskira u dobro poznatu platformu za kupovinu i namami korisnike da za 1,95 evra kupe poklon karticu vrednu 800 evra. Pošto obećana poklon kartica uglavnom ne postoji, ostaće bez novca.
Stručnjaci su takođe otkrili da su prevaranti u 240.000 fišing napada zloupotrebili velike brendove kao što su eBay, Walmart, Alibaba i lokalne platforme poput Mercado Libre. Luksuzni brendovi su im privlačni zbog veće mogućnosti zarade.
Prevaranti „gađaju” i ljubitelje tehnologije nudeći kopije Apple proizvoda i usluga u periodu oko Crnog petka. Proizvodi kompanije Kaspersky su otkrili 2,8 miliona takvih fišing napada od januara do oktobra. Igrači se često nađu u zamci prevare na konzolama, gde navodno nešto kupuju, ali na kraju ostaju bez novca.
- Onlajn kupovina je glavna meta obmanjujućih šema, posebno tokom događaja kao što je Crni petak. Prevaranti tada intenziviraju svoje aktivnosti, koristeći porast onlajn saobraćaja i želju kupaca da ugrabe povoljne ponude. Od ključne je važnosti da budete razboriti i primenjujete bezbedne prakse u onlajn okruženju, štiteći se od potencijalnih pretnji dok uživate u prednostima digitalnog tržišta - izjavila je Olga Svistunova, stručnjakinja za bezbednost u kompaniji Kaspersky.
Da biste uživali u najboljem što Crni petak može da ponudi ove godine, obavezno sledite nekoliko bezbednosnih preporuka
Ne verujte nijednom linku ili prilogu koji dobijete mejlom i dvaput proverite pošiljaoca pre nego što bilo šta otvorite.
- Dvaput proverite adresu e-prodavnice pre nego što unesete bilo koju informaciju;
- Zaštitite sve uređaje koje koristite za kupovinu na mreži pouzdanim bezbednosnim rešenjem. Kaspersky Premium štiti svoje korisnike od raznih prevara pri kupovini;
- Ako želite da kupite nešto od nepoznate kompanije, proverite recenzije pre nego što donesete bilo kakvu odluku;
- Čak i ukoliko ste preduzeli maksimalne mere predostrožnosti, verovatno nećete primetiti da nešto nije u redu dok ne vidite izvod iz banke. Ako i dalje dobijate papirne izvode, nemojte čekati da stignu u poštansko sanduče i
- Prijavite se na e-banking da biste videli da li sve naknade izgledaju legitimno – ako nisu, odmah kontaktirajte sa bankom ili kartičarskom kompanijom da biste rešili situaciju.
BONUS VIDEO
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)