ONI PROBAJU I KUPUJU ODEĆU ZA VAS Nova usluga na društvenim mrežama veliko UPOZORENJE za kupce u Srbiji
Međutim, ako te osobe ili firme koje pazare robu u šoping molovima za potrošače i dostavljaju im na kućnu adresu, nisu registrovane za obavljanje ove delatnosti, one krše zakon.
Upravo su takvi bili svi profili ove vrste na društvenim mrežam. Nisu imali naveden naziv firme, adresu sedišta, podatake o upisu u registar, PIB broj, što pokazuje da posluju na crno i ne plaćaju porez za obavljanje te delatnosti. Uslovi pandemije su, verovatno, doprineli da se broj korisnika ove usluge stalno povećava. Ponuda deluje primamljivo. Uštedi se vreme, šoping se obavi bez čekanja u redovima, a za one koji žive van Beograda, ovaj način kupovine predstavlja posebnu pogodnost.
Osobe koje se bave uslužnom kupovinom u beogradskim tržnim centrima, naplaćuju proviziju, uglavnom, 300 dinara po naručenom artiklu. Neobično je da one znaju i kada trgovci oglašavaju sniženja za poznate brendove i to najavljuju i dan ranije ili "kače" slike artikala koji su na akciji, dok u samom prodajnom objektu nisu uspeli još ni da izmene cene na rafovima. Ovi posrednici nude i mogućnost zamene proizvoda.
Usluga funkcioniše tako što objavljuju fotografije odeće i obuće, navode cenu i veličine u kojima je dostupna i oglašavaju kada je na popustu. Naručene proizvode uglavnom šalju post-ekspresom, a kupac plaća pouzećem. Međutim, videli smo da pojedini pružaoci ove usluge traže i da se artikli plate unapred. U takvim situacijama kupci treba da budu posebno oprezni, jer bi mogli da ostanu i bez novca i bez robe.
U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) objašnjavaju da nema ničeg spornog u pružanju takve vrste usluga ukoliko je firma registrovana za obavljanje te delatnosti, a u suprotnom je to nelegalno.
- Ukoliko se građani, ipak, odluče da kupuju preko posrednika, treba da traže da im se dostavi fiskalni račun, jer je to dokaz o kupovini na osnovu koga će moći da traže zaštitu svojih prava ako dođe do nekih problema - objašnjava Marko Dragić iz NOPS-a. -
Na primer, ukoliko budu hteli da ulože reklamaciju, jer se ispostavilo da je proizvod sa nekim felerom, ili se obuća raspala nakon nekoliko nošenja.
Putem jedne fejsbuk-stranice, na kojoj se oglašava uslužna kupovina, pitali smo da li će nam biti dostavljen i račun uz kupljeni proizvod. Odgovorili su nam da hoće, ali da onda zamenu robe, ukoliko bude potrebno, možemo samo mi da obavimo. S obzirom na veliki broj profila na društvenim mrežama koje nude ovu uslugu i da uglavnom to rade na crno, potrošači treba da budu oprezni ukoliko odluče da im posrednik pazari odeću i obuću.
SVI PODACI NA VIDNOM MESTU
Prema Zakonu o elektronskoj trgovini, trgovci i pružaoci usluga putem interneta obavezni su da na vidnom i dostupnom mestu naznače poslovno ime, adresu sedišta, kontakt podatke, matični i PIB broj, kao i detaljne podatke o ceni proizvoda, koji uključuju i troškove dostave i ostale manipulativne troškove.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)