autoput
Foto: Shutterstock/Foto: Shutterstock

Finska je u poslednjih deset godina uspela da smanji broj poginulih na putevima za 29 procenata. Prosečan pad broja poginulih u saobraćajnim nesrećama u celoj Evropskoj uniji iznosio je 16 procenata, piše Forbes.

Finska je postigla ovaj uspeh zahvaljujući nizu mera, uključujući smanjenje ograničenja brzine u većini urbanih područja, postavljanje automatskih kamera za merenje brzine na gotovo 3000 kilometara glavnih puteva, kao i izgradnju pešačkih i biciklističkih staza i 400 kilometara autoputeva.

Zemlja je zbog toga ove godine osvojila nagradu Indeksa efikasnosti bezbednosti u saobraćaju (PIN) za izuzetne napore u povećanju sigurnosti na putevima. Ovu vest je ranije ovog leta objavilo Evropsko veće za bezbednost u saobraćaju, neprofitna organizacija iz Brisela.

Strategijski pristup opasnostima na putevima

"U Finskoj postoji izreka ‘vahinko ei tule kello kaulassa’, što grubo prevedeno znači ‘nesreće ne dolaze najavljene’", kaže Antonio Avenoso, izvršni direktor Evropskog veća za bezbednost u saobraćaju. "To može objasniti zašto Finci imaju tako sveobuhvatan i strateški pristup kako bi pokrili što više aspekata opasnosti na putevima."

Trenutna strategija se zasniva na takozvanom Vision Zero pristupu, koji uzima u obzir i ljudske greške i prvi put je implementiran u Švedskoj još 90-ih godina prošlog veka.

Cilj inicijative je eliminisati sve smrtne slučajeve i ozbiljne povrede na putevima stvaranjem više slojeva zaštite. Ako jedan sloj ne uspe, drugi će umanjiti posledice nesreće. Poboljšanja treba da omoguće sigurnije puteve, sigurnija vozila, sigurnije brzine i bolju pomoć nakon nesreće.

Blokade u slučaju vožnje pod uticajem alkohola

Pored smanjenja brzine i uvođenja infrastrukturnih poboljšanja i kamera za merenje brzine, finska strategija uključuje još niz mera, kao što su:

Poboljšanje veština različitih korisnika puteva različitih uzrasta. To uključuje analizu broja škola koje nude obrazovanje o saobraćaju deci školskog uzrasta, kao i broj nesreća u kojima su žrtve deca ili mladi.
Razmatranje mentalnog zdravlja. Finska i Estonija su jedine dve zemlje Evropske unije koje u statistiku smrtnosti na putevima uključuju i samoubistva.
Podrška nošenju kaciga na motociklima i mopedima, gde su stope između 99 i 100 procenata.
Omogućavanje policiji da vrši nasumična testiranja vozača na droge i alkohol.

U Finskoj je vožnja pod uticajem alkohola znatno niža od proseka Evropske unije, a velika većina građana smatra da je takvo ponašanje rizično.

Blokade za vožnju pod uticajem alkohola moraju biti instalirane u sve školske autobuse i taksije u zemlji, kao i u vozila pojedinaca osuđenih za vožnju pod uticajem alkohola, u sklopu dugoročnog programa rehabilitacije, koji se koristi umesto zabrane vožnje.

"Napori ne prestaju ni nakon što se desi nesreća; Finska je jedina zemlja u Evropi koja sprovodi detaljnu istragu svake nesreće sa smrtnim ishodom", kaže Avenoso.

Finska je dobila nagradu u isto vreme kada je objavljeno novo izveštaj ETSC-a, koji pokazuje da je prošle godine na putevima EU poginulo 20.418 ljudi, što je samo 1 procenat manje nego 2022. godine.

Kako bi se smanjila razlika između uspeha Finske i stagnacije u ostatku Evropske unije, ETSC poziva na osnivanje agencije za bezbednost na putevima EU, koja bi imala nadležnost nad uvođenjem automatizovanih vozila i ovlašćenja za istraživanje nesreća, prilagodbu regulativa za bezbednost vozila zbog brzog razvoja tehnologije i poboljšanje inspekcija koje bi osigurale ispravno održavanje tih tehnologija.

Iz udruženja napominju da druge vrste prevoza u Evropi (železnički, avioni i pomorski) imaju posebne EU agencije odgovorne za bezbednost, dok takva agencija za drumsku bezbednost ne postoji.

"Saobraćaj na putevima mora ponovo postati prioritet", kaže Avenoso. "Stotinu hiljada ljudi poginulo je na EU putevima tokom proteklih pet godina, a još stotinu hiljada će poginuti u narednih pet godina ako se ništa ne promeni", zaključuje.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading