"PRLJAVI" TRIKOVI SA AUTO-PLACEVA Kopije delova iz Kine, magneti preko karoserije, prodavci spremni na sve! Pazite da ne kupite "mačku u džaku"
Alo!/Masanori Jošida

Dok se na određenim auto-placevima koji postoje duži niz godina sve radi legalno i po propisu, postoje i brojni prevaranti, kažu upućeni prodavci i kupci. 

Marko Mišović, vlasnik auto-placa u Šapcu koji uspešno posluje već 10 godina, zna sve "fore" svojih kolega i otkriva na šta kupci moraju da obrate pažnju.  

Od farbe i haube, sve do katalizatora i pređene kilometraže, na svakom delu automobila možete da vidite da li u pitanju prevara i "mačku u džaku", kaže on.  

POMERILI KILOMETRAŽU SA 200.000, NA POLA MILIONA!

Kupac Milan Perović iz Beograda kaže da je malo falilo da bude prevaren, ali je odlučio da automobil pre kupovine odveze do majstora. 

"Otišao sam na jedan od proverenih auto-placeva u okolini Beograda da kupim automobil. Pisalo je da je prešao 200.000 kilometara, što je meni bilo prihvatljivo. Ipak, hteo sam da sve to proverim, pošto znam da je vraćanje kilometraže veoma često na takvim mestima. Kada sam auto odvezao kod majstora, ispostavilo se da je prešao pola miliona kilometara! Naravno, odustao sam od kupovine i mislim da je zbog ovakvih stvari auta provera neophodna", kaže Milan Perović.

OD KOČNICA DO VAZDUŠNIH JASTUKA

Ko se odluči na kupovinu auta kod samostalnih prodavaca polovnjaka ili na placevima, prvo mora da zna koje su najčešći trikovi kojima se prodavci služe, kaže Marko Mišović. 

"Najčešće se radi lažiranje stanja motora, amortizera i kočnica. Često se spušta kilometraža, lažira postojanje vazušnih jastuka. Smatra se da to ne može lako da se proveri, ali, ako se lampica za vazdušni jastuk ne pali prilikom davanja kontakta, to znači da su sigurno neispravni ili da ih uopšte nema.  Dalje, izlizana ručica menjača, upravljača i papučice znak su da je automobil puno prešao", kaže vlasnik auto-placa. 

KOPIJE DELOVA IZ KINE

Ima načina da se proveri da li je vozilo sklapano iz neoriginalnih delova i da li su postojale veće intervencije, kaže Marko Mišović. 

"Vozilo koje je bilo havarisano, kada se sredi i sklopi, prodaju kao da se ništa nije desilo, a zapravo je sastavljeno iz delova više auta. Treba gledati kako su spajani delovi, kako su ofarbani, ima li razlike u boji. Zatim, da li hauba stoji krivo i da li je ceo enterijer iste boje, ili su tapaciri pomerani. Neretko se dešava da se stavljaju kopije auto-delova iz Turske ili Kine, koje su jeftiniji, ali dosta lošiji, samo da auto nekako prezupči i da se proda. Ti delovi mogu da se kupe, ali ne mogu da se ugrađuju na vozilo. Dosta su se skidali katalizatori i filteri, jer su vozači smatrali da im opterećuju motore, a sada su svima potrebni zbog novog zakona i mora se proveriti da li postoje na vozilo", kaže Mišović. 

MAGNETOM PREKO KAROSERIJE

Iskusan poznavalac može da proveri stanje vozila po tome koliko je rastreseno i "utegnuto". Pojasi, papučice i volan mogu biti pokazatelji stanja u kome se auto nalazi, ali treba znati da se oni jeftino menjaju za sat vremena, što je dobra investicija za prodavce. 

"Kada se uđe u dijagnostiku, sve bude jasno. Zato je najbolje da kupac koji nije siguran sa sobom povede mehaničara ili nekoga ko radi servise automobila, ko može dosta toga da oceni na licu mesta. Sa aparatima koji se koriste u radionicama lako je videti dodatne naslage farbe i gita. To je uvek znak da su bile rađene popravke, koje su ostavile vidljiv trag. Kada magnetom prelazite preko karoserije, ako na nekom mestu pada, odnosno neće da se zalepi, verovatno ima dosta farbe i gita, što znači da je vozilo najverovatnije tu udareno", kaže on. 

Kada je reč o amortizerima, prvo proverite da li vozilo stoji paralelno sa putem. Ukoliko je krivo, to je siguran znak da su amortizeri dotrajali.

"Njihova ispravnost može se testirati naglim pritiskom karoserije iznad jednog točka. U slučaju da se vozilo zanosi ili ako se čuje bilo kakav metalni zvuk, amortizeri su neispravni. Na kraju provere, obavezno od prodavca tražite probnu vožnju, a to uradite na dobrom i lošem putu. Dovoljno je deset minuta da proverite kako vuče, koči i ubrzava. Osetićete kakvi su mu amortizeri, ali i kako volan reaguje", kaže naš sagovornik. 

NISMO NAJPOVOLJNIJI U REGIONU?

Mnogi kažu da u Srbiji imamo jeftinije polovnjake nego u zapadnim zemljama, ali za to postoji razlog, kaže nam vlasnik auto placa. 

"To baš i nije tako. Dešava se da vlasnik auto-placa za male pare kupi havarisan auto, popravi ga i prodaje kao vozilo u dobrom ili odličnom stanju, sa nižom cenom nego što je uobičajeno. Kada bismo znali u kakvom je stanju zaista, ne bismo ga toliko platil", kaže Marko Mišović. 

SAMOSTALNI PRODAVCI ČESTO ZNAJU BOLJE

Kako kaže, nije pravilo da neko ko ima veliki auto-plac radi bolje od onog ko prodaje po dva ili tri automobila. 

"Dešava se da onaj ko ima 200 auta i ne pazi šta kupuje, dok onaj ko ima samo nekoliko tačno zna svako vozilo u detalj. Nema tu pravila. Naravno, placevi koji postoje duži niz godina i nisu nikli juče, ulivaju neku sigurnost. Takođe, koliko god da ima prevara, to mora da se reguliše na neki drugi način, a ne garancijama. Prosto, ne možete nikada potpuno garantovati za vozilo koje je kod vas stiglo polovno", kaže Mišović. 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading