POKRENUT PORTAL E-KONSULTACIJE: Svako iz fotelje može da komentariše zakone, akte, predloge....
Shutterstock

Njih su objavila razna ministarstva.

Ko god želi, može da vidi sadržaj tih propisa, da da sugestiju ili učestvuje u digitalnoj javnoj raspravi. Neophodno je samo da na portalu e-Uprave imate otvoren nalog.

Od oko 1.200.000 građana, koliko trenutno ima nalog na portalu e- Uprave, mnogi su već zavirili na portal e-Konsultacije da vide koji se propisi pripremaju i šta u njima piše. Tu mogu da se prate sve faze izmene i ili donešenja zakona, da svako napiše šta o tome misli ili predloži kako da se uredi neka javna politika.

"U ovom trenutku je oko 20 različitih dokumenata, različitih ministarstava postavljeno na portalu e-Konsultacija. Pozivam građane da pogledaju. Tu su različite strategije, programi, predlozi zakona i podzakonski akti i mislim da će ovo biti jedan od najposećenijih portala sa najviše sadržaja i dokumenata jer smo odgovarajućim Zaključkom Vlade propisali obavezu ministarstava da kad krenu u donošenje planskih dokumenata, moraju da ih oglase na portalu e-Konsultacije", ističe Mihailo Jovanović, direktor Kancelarije za IT i e-Upravu.

Da li zbog tog portala ili nečeg drugog - nedeljno bar 10.000 građana otvori svoj nalog na sajtu e-Uprave. Sva ministarstva na portalu e- Konsultacije imaju svoje naloge.

"Državni organi su u obavezi da objavljuju dokumente na kojima rade, da objavljuju u svakoj njihovoj fazi, da prikupljaju komentare, da podnose izveštaje šta su od komentara usvojili, šta nisu, zbog čega jesu određene komentare usvojili, zbog čega određene nisu usvojili i takođe ovaj sistem nam omogućava, mi imamo već usvojenu reč evaluatore, odnosno lica koja su zaposlena u Republičkom sekretarijatu za javne politike(RSJP) koja imaju ulogu evaluacije kako su sprovedene određene konsultacije", kaže Ninoslav Kekić iz RSJP.

Za učešće u javnim raspravama više ne mora da se putuje iz Niša, Vranja, Subotice. Novi portal smanjuje troškove, u vreme pandemije i rizike. Važno je da oni koji se upuste u komentare, što jasnije obrazlože svoje predloge, jer su tako veće šanse da neka sugestija postane deo propisa.

"Nije nama cilj nikako da sada smo otvorili određeni prozor kroz koji građanin može da uđe, odnosno da pogleda šta se to dešava šta se to priprema i da utiče na to šta se priprema nego je poenta i to na koji način on može da utiče i da stvarno ostvari taj svoj uticaj u smislu izmene onoga što je možda pogrešno zamišljeno.

Ne može ovaj portal da uspe, definitivno ne može, ako ne postoji građanski aktivizam i ukoliko ne postoji kritika. Kritika mora da postoji kako bismo mi u ovoj prvoj godini, kada krene portal, njega unapredili i da znamo u kom pravcu da ga unapredimo", dodaje Kekić.

Mihailo Jovanović navodi da je veoma značajno da se i građani i privreda uključe u donošenje propisa i zakona.

"Upravo ti zakoni i propisi se donose zbog građana i privrede i sigurno je njihovo učešće u procesu donošenja ovih dokumenata će podići kvalitet samih zakona i propisa i strategija", ističe Jovanović.

A taj cilj deo je reforme javne uprave koja se u Srbiji sprovodi uz podršku Evrpske unije. Prvi efekti portala na adresi ekonsultacije.gov.rs meriće se polovinom godine. Za sada građanske organizacije za sve što se na njemu objavi, pokazuju najviše interesovanja.

BONUS VIDEO

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading