ZBOG OVOG SU EKSKURZIJE PRESKUPE Škole i agencije prvo naprave dil, rezervišu smeštaj, pa tek onda raspišu konkurs za ekskurziju!
Alo / Shutterstock

Ovo tvrdi dobro upućeni roditelj jednog od učenika škole u centralnoj Srbiji (ime škole poznato redakciji), koji je detaljno opisao kako sve to funkcioniše i kako pojedine agencije, uz pomoć nadležnih u školi, dobijaju unosne poslove vredne milione.

- To se dešava tako što se odgovorno lice u školi s nekom agencijom dogovori da se ekskurzija ili višednevna nastava u prirodi organizuju od tog do tog datuma na toj i toj lokaciji. Potom, ako je agencija "u talu" s nekim hotelom, dostavi sve njegove karakteristike koje ga odvajaju od drugih objekata te namene u okolini. Ukoliko eventualno nije radila na tom terenu, onda njeni ljudi "skeniraju" i izvuku detalje. Na osnovu baš tih specifičnosti škola raspisuje javnu nabavku, a agencija je već pikirani smešaj za navedeni period rezervisala - objašnjava roditelj:

- Škola u javnoj nabavci precizira vreme za ekskurziju ili nastavu u prirodi, a objekat koji su ugovorili sa agencijom tako detaljno opisuju da je, maltene, objašnjeno i kako WC šolja izgleda. Sve to da ne bi neki drugi smeštajni kapaciteti mogli da pokvare dil. Kada se objavi javna nabavka, sve zainteresovane agencije mogu dati svoje ponude, a kada lociraju objekat kakav je tražen, od njega dobiju informaciju da su baš ti termini rezervisani.

Kurirov dobro upućen izvor koji je u ovim vodama tvrdi da se, "znajući da u ovakvom nameštanju neće biti konkurencije jer je onemogućena - cene nadograđuju i idu u nebesa".

A od suma koje su u igri, može da se zavrti u glavi. Jedna agencija bi samo od posla, u konkretnoj osnovnoj školi o kojoj naš sagovornik priča, mogla da zaradi ukupno 16.321.505 dinara, odnosno preko 139.000 evra, i to za realizaciju tri dvodnevne i jednu trodnevnu ekskurziju za učenike viših razreda, te dve nastave u prirodi za đake od prvog do četvrtog razreda.

Od ponuđača (agencija) škola traži da ispuni brojne uslove, pa, između ostalog i da, za učenike prvog razreda, zanimljivo, obezbedi objekat sa sobama s podnim grejanjem iako je u pitanju ekskurzija koja se realizuje u maju (?!) Ovakav koruptivni postupak ne samo da je protivzakonit i narušava slobodnu konkurenciju nego se direktno odražava na cenu ekskurzija i džep roditelja.

Aleksandar Seničić

Foto: Youtube/Printscreen

 

Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (Juta),  da ga ovo ne čudi, jer muljanja s javnim nabavkama ima svuda.

Ipak, on ističe da se u javnosti neosnovano uvek glavna krivica prebacuje na agencije iako je pojedinac u školi taj koji vrši koruptivnu radnju.

- Agencija je komercijalna institucija, ne može ona da namesti javnu nabavku. Neko drugi krši zakon. Uvek se sve prebacuje na agencije, ali agencija ne može sama da radi, nju uvek neko dovede - objašnjava on i dodaje da smo do 2012. umesto javne nabavke imali javni poziv, što je mnogo bolje funkcionisalo:

- Razlika je što je procedura bila jasnija, brža i transparentnija. Škola bi uputila poziv, agencija dostavi ponudu, roditelji sednu i, ako im se ne sviđa, obore ponudu i odmah sutra raspišu novi poziv. S javnim nabavkama je drugačije, mora da se sačeka da prođe zakonski rok od 30 dana, zbog čega nekada nema dovoljno vremena da se ponovo raspiše javna nabavka.

Seničić dodaje da, kada su ekskurzije u pitanju, i roditelji imaju odgovornost:

- Oni, pravilnikom o ekskurzijama, imaju pravo da se kao školski odbor, zajedno s direktorom, dogovaraju o uslovima javne nabavke i odlučuju o ponudama, što često ne rade. Takođe, oni imaju pravo da od agencija traže da se otvori kalkulacija i da im se jasno kaže koliko koštaju smeštaj, prevoz, dnevnice, troškovi prema državi... Korupcija je problem koji traje decenijama.

Kurir je u vezi s nameštanjem ekskurzija pitanja uputio i Državnoj revizorskoj instituciji (DRI), gde su nam naveli da će odgovore dostaviti narednih dana, a u Ministarstvu finansija juče nisu odgovorili na pitanja.

Milorad Antić, predsednik Foruma srednjih stručnih škola

Gubi se smisao ekskurzija, niko ne zna šta koliko košta

Milorad Antić, predsednik Foruma srednjih stručnih škola, kaže da je veliki problem sa ekskurzijama taj što nisu transparentne.

 Niko zapravo ne zna šta koliko košta - koliko zapravo košta taj hotel, koliko organizacija puta, dnevnice... S visokim cenama gubi se i smisao same ekskurzije. Deci nisu potrebni hoteli s bazenima, jednokrevetna ili dvokrevetna soba. Cilj je da nauče nešto i da se socijalizuju, da se kod njih razvijaju zajedništvo, empatija - kaže Antić, koji smatra da treba da se vrati omladinski turizam, odnosno da deca na ekskurzijama idu u đačke i studentske domove i odmarališta, čime bi se smanjile i cene i korupcija.

BONUS VIDEO:

 

 

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading