"Jazavac pred sudom" i ljubavni tekst namučili male maturante, a svi se pitaju i ŠTA ZNAČI OVA REČ (TESTOVI)
Za male maturane iz Užica završni test iz srpskog jezika je bio uglavnom lak, kako kažu – lakši nego što su očekivali.
Mnogo pre 11 sati, do kada je bio rok da se završi test, učenici Prve osnovne škole Kralja Petra drugog su ispred školskog dvorišta sabirali utiske.
- U principu nije bilo teško. Dvomila sam se oko nekih stvari sa kojima do sada nisam imala problema, konkretno u zadatku u kome je trebalo odrediti vrstu zavisne rečenice. Gramatike je najviše bilo iz petog i šestog razreda, mada je više pitanja bilo iz književnosti. Nekoliko zadataka se odnosilo na analizu književnih dela „Jazavac pred sudom“, „Most na Žepi“ i „Očiju tvojih da nije“. Mislim da sam tačno odgovorila i na njih, mada čujem da se moji pojedini drugovi žale na taj deo testa - ispričala je za "Blic" Užičanka U. K.
Njen školski drug A. M smelo prognozira da će iz srpskog osvojiti 17 bodova.
- Treme je bilo, ali ne i straha. Test je bio mnogo lakši nego probni. Najviše vremena sam potrošio rešavajući poslednja četiri zadatka. Prilično sam se zbunio pred analizom Kočićevog „Jazavca pred sudom“ i „Očiju tvojih da nije" Vaska Pope. Nisam siguran koliko sam dobro uradio ovaj deo testa, ali sve u svemu sam zadovoljan - kaže ovaj svršeni osmak iz Užica.
Šta znači ova reč?!
Kako se čini nakon prvih utisaka maturanata beogradske osmoletke „Drinka Pavlović“, najviše muke na završnom testu iz srpskog zadala im je analiza odlomaka iz tekstova, kao i značenje jedne reči - "krepka".
Ipak, večina učenika ove škole zadovoljna je kako je protekao prvi test, a maturantkinje O. K. i N. I. ističu za „Blic“ da se nadaju da će imati po 18 bodova.
- U našoj učionici se nije prepisivalo i mislim da nije ni bilo potrebe. Ovaj test nije bio toliko težak, a i bila su dežurna dva profesora. Radila sam probni test, kao i dosta testova ranijih godina i ovaj mi se čini da je lakši. Najteži zadatak je bio razumevanje jedne reči „krepka“. Na kraju sam se setila zbog konteksta u tekstu, ali inače ne bih znala značenje te reči. Čula sam od dosta učenika da nije uspelo da reši taj zadatak - kaže Olivera.
Njena drugarica N. I. kaže da je imala malu tremu, jer, ipak, od urađenog prijemnog zavisi njena budućnost. Kako dodaje, bilo je četiri pitanja o odlomcima iz tekstova koji su im zadali najviše muke.
- Recimo, u pesmi Vaska Pope "Očiju tvojih da nije", pitanje je glasilo na koji način pesnik doživljava ljubavni prostor. Takođe, za odgovor na to pitanje, odnosno rečenica, mora da bude gramatična ispravna, povezana sa tekstom i složena. Odlomci su bili dosta dugački što nam je dodatno otežalo dok iščitamo – ukazuje N. I.
Osim toga, utisak đaka je da su pojedina pitanja bila dvosmislena i zbunjijuća.
- Imali smo dileme oko zavisnih rečenica. Rečenica je glasila: Da bih ga video morao sam da sačekam celo jutro. Neki su stavili da je to namerna, a neki da je uslovna rečenica – priča nam.
I Subotičani imali probelma sa piscima
U Osnovnoj školi „Jovan Jovanović Zmaj" u Subotici test iz srpskog jezika polagalo je 54 učenika iz tri odeljenja osmog razreda. Dva odeljenja na srpskom nastavnom jeziku i jedno odeljenje na mađarskom plus učenici koji su u sistemu funkcionalnog obrazovanja odraslih.
U učionicama je bilo po 9 učenika. Direktorka škole je na razglasu dala detaljno uputstvo pred početak testa.
- Test sada ima nalepnice i kodove, a ne šifre kako je to ranije bio slučaj. Svi su prošli specijalne obuke, od ljudi koji će pregledati testove, do onih koji dežuraju za vreme testa. Sada su dežutrni radnici matične škole, a pre smo dobijali dežurne nastavnike i učitelje iz drugih škola. Sada su supervizori iz drugih škola. Da je nastave bilo sigurno bi bilo drugačije i jednostavnije, ali tek od 1. juna se moglo ući u školu, a tada su bili i probni prijemni – kažu u osnovnim školama u Subotici.
A šta kažu subotički đaci?
- Test iz srpskog nije bio jako težak, ali ni prelak. Po težini je nalik na probni test. Odgovorio sam na sva pitanja i mislim da je dva sata previše vremena za rešavanje testa, sasvim dovoljno je jedan sat. Nisam znao pisce, bili su nam ponuđeni odgovori, ali sam blokirao - priča nam B. B, učenik OŠ „Jovan Jovanović Zmaj“.
Ljubavni tekst i muke sa tumačenjem
Njegova drugarica N. E kaže da je očekivala sam da će test iz srpskog biti teži, ali nije bilo tako.
- Najteže mi je bilo pitanja u kome smo trebali da odredimo emotivno značenje teksta. Prvi zadatak je bio najlakši, u njemu je trebalo zaokružiti o čemu se radi u zadatom tekstu. U odnosu na probni test ovaj je bio lakši - kaže.
A. G. takođe učenica OŠ „Jovan Jovanović Zmaj“ u Subotici, takođe potvrđuje da nije bilo teško, ali su je, kako dodaje, zbunila trik pitanja.
- Tekst pitanja mi je bio nerazuman. Recimo, zadat nam je ljubavni tekst, a trebalo je da zaokružimo značenje, na primer, da li je osoba iz teksta ljubomorna, da li je srećna ili drugo. Ovaj test je bio mnogo lakši od probnog - zaključuje ipak.
Bojenje kružića i stres
I borski osmaci isto kažu - nije bilo teško.
A. V, učenik OŠ „Branko Radičević“ u Boru kaža da mu je bilo malo stresno što su morali da boje kružiće, zbog skeniranja (ove godine izmenjena su pravila pregledanja testa, većinu pitanja ocenjivaće će mašina).
- jer ako tu pogrešimo, neće moći da se skenira i onda ne dobijamo poene. Poslednje pitanje je bilo teško, trebalo je da da pročitamo neko delo i da napišemo nešto o njemu, to nisam najbolje razumeo pa nisam ni uradio to pitanje - kaže nam A.V.
Đ. P, takođe iz ove borske škole kaža da su neki zadaci bili malo teži.
- Izdvojio bih poslednju oblast gde je trebalo da pišemo o tekstu, analizu, a ostali su bili lakši, samo je trebalo da popunimo kružiće. Zadnje pitanje je glasilo “opiši osećanja čoveka koji je zaljubljen u jednu ženu“ i opisivao je nju tako što je objašnjavao da ima lepe oči, i da bez njenih očiju njihov stan je i dalje slep, nema neba... Iskreno to nisam znao da uradim. Sva pitanja su bila za razmišljanje, ali ovaj poslednji je bio najteži - analizira kako je uradio test.
Boranin V. S. je opušten. Kaže da je test bio "predobar"
- Nije bilo težih pitanja, malo je bilo komplikovano da se shvati. Malo teže su mi bila pitanja vezana za glasovne promene, recimo promena slova L u O, jotovanje i slično - tvrdi.
Gramatika laka, književnost teška
- Test je bio lakši od probnog što me je veoma prijatno iznenadilo. Što se mene lično tiče gramatika je bila laka, sve ostalo takođe, jedino mi se čini da je književnost malo komplikovana. Uvek je to malo sporno jer treba da prepoznamo delo, a od treme često zaboravimo. Dobro su nas spremili nastavnici moram da priznam, tako da se nadam se da će biti dobro - kaže buduća gimnazijalka iz Niša J. J.
Ipak, našli smo i đaka kome književnost nije bila teška.
- Gramatika je bila malo komplikovana u nekim delovima, tu sam se malo zbunio. Meni lično književnost nije bila teška, tako da sam se dobro snašao u tom delu. Očekujem da će na kraju biti dobro - kaže maturant O. R. iz OŠ "Radoje Domanović" iz Niša.