Su-57
Foto: Printscreen/Printscreen

Nedavno objavljeni snimak ruskog borbenog aviona pete generacije Su-57 koji ima podvešeno naoružanje ispod krila predstavlja ekskluzivni snimak koji se do sada nije mogao videti u javnosti.

Naime, snimak objavljen 19. oktobra pokazuje borbeni avion pete generacije ruskog vazduhoplovstva Su-57 koji spolja nosi nešto što izgleda kao dve krstareće rakete H-59 u misijama koje ovaj višenamenski stelt avion nastavlja da izvodi u Ukrajini, prenosi Oruzjeonline.

Neobična konfiguracija sa podvešenim naoružanjem ispod krila, a ne u spremištima unutar aviona je pokrenula niz pitanja u vezi sa korišćenjem Su-57, pošto su višenamenski borbeni avioni pete generacije dizajnirani sa smanjenim radarskim poprečnim presecima kako bi se poboljšala njihova borbena žilavost, dok spoljno nošenje projektila, kao što je prikazano na snimku, povećava ove poprečne preseke na nivoe radarskog odraza borbenih aviona četvrte generacije.

Konfiguracija koja se vidi na nedavnim snimcima umanjuje jednu od primarnih prednosti Su-57 u odnosu na borbene avione iz prethodne generacije kao što su Su-30 i Su-35, mada i bez stelt karakteristika, Su-57 ima daleko veću letnu izdržljivost, moćnije senzore i superiorniju avioniku i performanse leta koje ga i dalje čine daleko sposobnijim borbenim avionom u odnosu na prethodnu generaciju istih.

Verovatno objašnjenje za spoljno nošenje krstarećih raketa H-59 je da rusko vazduhoplovstvo nastoji da maksimizira borbena dejstva koristeći borbene avione nove generacije.

Proširenje operacija omogućava široj grupi vazduhoplovnog osoblja da brže stekne iskustvo u letenju i održavanju aviona, što je posebno važno jer se godišnje isporuke Su-57 brzo povećavaju.

Naime, isporuke su dostigle 12 ovih borbenih aviona 2023. godine, a očekuje se da će ove godine dostići 20 novoproizvedenih Su-57.

Rakete pogodne za unutrašnji transport Su-57, kao što je H-59MK2, znatno su skuplje od starijih krstarećih raketa većeg prečnika, dok nude relativno malo prednosti na ukrajinskom bojištu gde je opasnost po angažovane avione pete generacije ograničena.

S obzirom da je ukrajinska protivazduhoplovna odbrana znatno smanjena, postavljanje jeftinijih krstarećih raketa izvorne varijante H-59 omogućava Su-57 da održavaju visok tempo operacija uz znatno niže troškove za Vazdušno-kosmičke snage Rusije.

Takođe omogućava da se zalihe krstarećih raketa nove varijante H-59MK2 sa stelt dizajnom kao i Su-57 sačuvaju za potencijalne sukobe sa mnogo sposobnijim protivnicima odnosno borbenim avionima NATO-a.

Krstareća raketa H-59 je dvostepena raketa pogonjena turbojet odnosno turbofenskim motorom R95TP-300.

Domet ove krstareće rakete zavisi od verzije tako da izvozna verzija H-59ME ima maksimalni domet do 115 km odnosno 200, H-59MK, 285 km, a verzija H-59MK2 290 km.

Brzina leta ove krstareće rakete zavisno od verzije je 882–1,080 km/h.

Navođenje rakete je u srednjem delu putanje inerciono, a u završnom delu pitanje ili tv ili aktivno radarski putem radarske glave za samonavođenje koja radi u milimetarskom talasnom području kod verzija H-59MK i MK2.

Brzina kojom raste flota Su-57 u VKS čini rakete novijeg dizajna posebno važnim u nastavku njihove upotrebe od strane ruskog vazduhoplovstva.

Su-57 su ranije dejstvovali u rejonima sa visokom koncentracijom ukrajinske protivvazduhoplovne odbrane, posebno početkom oktobra kada je jedan Su-57 korišćen za obaranje ruskog teškog drona S-70 koji je oboren iznad Ukrajine.

Međutim, smatra se da se većina operacija ne odvija na dometima koji izlažu Su-57 opasnosti, što znači da je kompromitovanje stelt sposobnosti daleko od ozbiljnog problema.

U takvim okolnostima, raspoređivanje jeftinijih raketa starije verzije podvešenih ispod krila Su-57 ostaje isplativije sredstvo za korišćenje Su-57 na modernom bojištu.

S obzirom da su ruske oružane snage ekstenzivno eksperimentisale sa korišćenjem svojih sistema naoružanja na nove načine na ukrajinskom bojištu, takođe je moguće da Su-57 koji se vidi na snimku testira proširenu konfiguraciju nosivosti raketama podvešenim na potkrilnim nosačima zajedno sa novijim raketama u unutrašnjim odeljcma za oružje.

Takva konfiguracija bi potencijalno mogla da dovede do upotrebe Su-57 da koriste spoljne projektile protiv manje dobro branjenih ciljeva, pre nego što odbace potkrilne nosače da bi ušli u „stelt režim“ prilikom napada na dobro branjene ciljeve.

Sve u svemu svedoci smo da se Su-57 iz dana u dan usavršava i da se proširuje njegova namena, čime postaje sve efikasniji u upotrebi na modernom bojištu za šta je inače i predviđen.

BONUS VIDEO

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Tagovi

Komentari (0)

Loading