Posle godina skrivanja surovi "Berkut" ponovo krstari nebom Rusije! S njim nema šale
* Vazduhoplovna manifestacija MAKS 2019
* Pored lovca SU-57 prikazan i Berkut
* Demonstrator neobičnog izgleda krila i dalje privlači pažnju
Na čuvenoj vazduhoplovnoj manifestaciji "MAKS-2019" koja se održava u blizini Moskve privukla je veliki broj posetilaca i zaljubljenika u rusku borbenu i civilnu avijaciju. Manifestaciju su posetili i ruski predsednik Vladimir Putin i njegov turski kolega Redžep Tajip Erdogan koji je sa neskrivenom zainteresovanošću razgledao ruski lovac pete generacije Su-57 koji se već spominje da će zauzeti mesto glavnog turskog lovca posle izbacivanja Turske iz programa nabavke američkog F-35 zbog kupovine ruskog PVO sistema S-400.
Pažnju posetilaca od prvog dana privukla je još jedna neobična letelica, koje dugo nije bilo na ovakvim manifestacijama. Naime radi se o letelici Suhoj Su 47 ( Poznat i pod oznakom S-37) Berkut ( ime dobio po čuvenim ruskim orlovima koji love krupnu divljač). Ove godine Berkut je ponovo postao zvezda "MAKS-2019".
Priča o Berkutu seže duboko osamdesete godine prošlog veka kada je započet program višenamenskog lovca koji je trebao da parira američkom F-16 i sa kojim su trebale biti opremljena vazduhoplovstva Varšavskog pakta. Međutim raspad Sovjetskog Saveza i ekonomski krah uticali su na to da ovaj projekat 1994 bude obustavljen. Činilo se da je sve utihnulo, kada su se 1996. počele pojavljivati prve informacije o neobičnoj letelici sa obrnutom strelom krila (forward-swept wing, FSW).
Na savetovanju Vojnog saveta ruskih vazdušnih snaga koje je održano 31. januara i 1. februara 1996 javnosti i vojnim delegacijama predstavljen je novi lovac ruske avijacije pod oznakom S-37 neobičnog izgleda i konfiguracije krila u odnosu na dotadašnju rusku školu projektovanja borbenih lovaca. U parilu iste godine časopis Vestnik Vozdusnogo Flota objavio je razgovor sa tadašnjim komandantom ruskih vazdušnih snaga generalom Pjotorom Denkinom na čijem stolu se nalazila maketa lovca sa obrenutom strelom krila. Međutim navedeno je da se ipak radi o tehnološkom demonstratoru, a ne prototipu lovca kako se ranije mislilo.
Tad se u stručnim krugovima postavilo pitanje zašto se krenulo u razvoj ovakve letelice? Najčešće objašnjenje je bilo želja biroa Suhoj da potpuno eliminiše svog večnog rivala i konkurenta tadašnjeg MIG-MAPO ( današnji RSK MIG) u razvoju lovačkih aviona. Suhoj je uspeo u septembru iste godine da ovu letelicu podigne u vazduh pre rivala MIG i njegovog demonstratora MIG 1.42.
PROČITAJTE JOŠ:
Međutim niko ne zna šta se dogodilo, da su pojedini ruski generali uprkos uspešnom prvom letu naglo počeli da gube zanimanje za ovaj lovca. Novo opitovanje koje je izvedeno u oktobru 1997 predstavnici avijacije se nisu pojavili što je pojedine analitičare nateralo na zaključak da je SU-37 Berkut ponuđen mornaričkoj avijaciji čiji predstavnici su bili na probnim letovima.
Opis letelice
Kod S-37 u odnosu na ostale lovce iz familije suhoj se može videti ceo niz naprednih osobina. Najuočljivija je svakako obrnuta strela krila koja ovom avionu omogućuje visoku manevarbilnost i bliskoj vazdušnoj borbi i postizanje velikih brzina. Takođe primena FSW pokazala je da Rusijau prkos svim problemimam nije nimalo zaostajala za Amerikancima i njihovim demonstratorom X-29. Prema navodima časopisa Jane's Defence Weekly, sovjetska je mornarica početkom q980-ih procenjivala prototip FSW lovca prema usavršenom derivatu lovca MiG-23 i drugim avionima radi mogućeg uvođenja na nosače aviona.
Zanimljivo je postavljanje kanarda (ruski naziv Perednee Gorizontal'noe Operenie - prednji horizontalni stabilizatori), zbog bolje kontrole letelice prilikom ulaska u velike napadne uglove. Dvostruke repne vertikalne površine nisu zakošene prema trupu letelice. Kako su tad predstavnici CAGI izjavljivali FSW na Berkutu dizajn krila je kombinovan vekotrskim laznicama motora što omogućava: supermanevarabilnost na subsoničnim brzinama, bolju kontrolu aviona pri visokim napadnim uglovima, povecani borbeni dolet i bolje karakteristike letelice pri poletanju i sletanju. Odabrana aerodinaička konfiguracija ukazuje da je najveca moguca brzina S-37 u rasponu od 2 do 2,3 Macha. Sto se tiče pogonske grupe letelica je opremljena sa dva turboventilatorska motora Perm Aviadvigatel D-30F6 (koji su ugrađeni na presretače MiG-31). U avion bila je ugrađena avionika ruske kompanije Technocomplex. U avion ugrađen je Višemodni radar firme Fazotron.
Letelica je probni let ponovo imala januara 1999. A u narednim godina o letelici se često pisalo i govorilo, sve dok iznenada nije povučena iz javnosti i prikaza ovog neobičnog lovca. Da li će priča o ovom neobičnom lovcu ponovo zaživeti ostaje da se vidi.
BONUS VIDEO: Migovi 29 u pratnji Emanuela Makrona