"SITUACIJA JE POSTALA KATASTROFALNA I LUDA" Zbog rata u Ukrajini divljaju cene goriva u Evropi: "Mislim da ništa od mora"
Promo

 

Taksisti, na primer, ne žele voziti prazni, poput jednoga s kojim je AFP razgovarao kod pariške obilaznice. 

„Jedino što mogu učiniti je ograničiti vožnju kad sam prazan”, rekao je Aziz Brahmi (38). „Čekamo na stajalištu da klijenti dođu do nas i više ih ne tražimo”.

U Londonu je primećen isti fenomen, 10.000 poznatih crnih taksija, koji voze na dizel, ne kruže ulicama nego čekaju klijente.

Colin, 55-godišnji dostavljač, izravno je pogođen jer mu je gorivo poskupjelo, a prihodi mu ne rastu. Odsad radije „hoda nego da i dalje gubi novac” zbog visokih cena: litra goriva u ponedjeljak je stajala 1,61 funti što je gotovo 2 eura.

Cijene prešle 2 eura po litri

Cene goriva kontinuirano rastu već deset nedelja. U Francuskoj bezolovni benzin 95 prešao je prošle nedelje u proseku 1,88 eura. Litar dizela skočio je za nedelju dana za 12 evro centa i stoji u proseku takođe 1,88 evra po litru.

Ali to je samo nacionalni prosek, u Parizu ili na autoputevima cene već prelaze 2 evra po litru

Švedska ima najviše cene u Europi

Dizel često košta koliko i benzin, kao u Švedskoj gde su zabeležene najviše cene u Evropi. U ponedeljak, cena dizela je na mnogim pumpama prešla rekordnih 25 kruna odnosno 2,31 evra po litru.

Jednako je i u Nemačkoj gde litra goriva SuperE10, koje odgovara bezolovnom benzinu 95, stoji sada u proseku 1,82 evra, a dizela 1,76 evra.

"Ne idemo na more"

Sebastijan Boudineau, 38-godišnji Parižanin, stoji zabrinut na benzinskoj pumpi, upravo je platio 77 evra za 38 litara dizela.

Živi u "u udaljenom selu", i radi za firmu koja se bavi održavanjem dizalica u Parizu. Automobil mu je neophodan.

„To je dodatni trošak, manje novca od plaće i sigurno manje izlazaka kako bi se kompenzovalo to poskupljenje”.

Isto tako i za Abdellatifa Helaouija, 28-godišnjeg radnik hitne pomoći koji svaki dan pređe „više od 25 kilometara da bi došao na posao”.

„To je trošak od 200 evra na mesec. Uskratićemo sebi nešto drugo, možda letovanje”.

Mišel Pouriel, 91-godišnja penzionerka, još uvek vozi, ali razmišlja da prestane, jer je situacija postala "katastrofalna i luda”.

„Prodaja je pala od 5 do 10 posto ovisno o prodajnom mjestu. Ljudi manje putuju, koriste javni prijevoz, dijele prijevoz automobilom”, rekao je Francis Pousse, predstavnik mreže francuskih benzinskih postaja.

„Moguće je dodavanje etanola (u benzinska vozila). Kušnja je velika”, rekao je, a prenosi Index.hr.

Cijena slobode 

Neki ipak ne dramatiziraju, kao na postaji kod Frankfurta.

Aleksandra Koš, 37-godišnja radnica koja je došla da napuni svoj SUV, rekla je da je spremna na poskupljenja.

„Ako su te cene doprinos koji mogu dati našoj nezavisnosti od Rusije, onda sam spremna to da učinim”, rekla je.

Prednost života u urbanom području su bicikli, autobusi ili vlakovi koji mogu ponekad zameniti osobna vozila.

„U gradu sada zbog cena koristim javni prevoz umesto automobila. Jer je dodatni trošak od 30 evra po rezervoaru loš”, rekao je Marko Senfter (39), po zanimanju barmen, čiji je Audi ostao u garaži.

Marius Scheidemann (23), koji se bavi uređenjem vrtova, u slobodno vreme  koristi bicikl, ali mu automobil treba za posao.

„Već pokušavam na autoputu da vozim maksimalno 100 km na sat”, rekao je, čime nastoji smanjiti potrošnju goriva kada već ne može smanjiti kilometražu.

BONUS VIDEO:

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (1)

Loading
Smesno

10.03.2022 19:00

Tražili ste gledajte i kukajte sad ćete kupiti rikse na pedale pa ih vozajte okolo naokolo haha