ZOVU IH PUTINOVI INFLUENSERI, MLATE PARE: Prate ih milioni, jedna objava kao prosečna plata!
Uz dnevnu porciju jezivih videa napada dronovima i lažnih tvrdnji o ukrajinskom predsedniku Volodimiru Zelenskom, oni objavljuju oglase za bilo šta, od kriptovaluta do mode, prenosi Indeks.
Poznati u Rusiji kao "Z-blogeri" zbog svoje podrške ratu koji se simbolizuje slovom Z, često su uključeni u ruske jedinice i objavljuju snimke s prve linije u kojima pozivaju mlade Ruse da se prijave u vojsku.
Od početka invazije u februaru 2022. proratni influenseri stekli su milione pratilaca na Telegramu, platformi društvenih medija kojoj su se mnogi Rusi okrenuli nakon što je predsednik Vladimir Putin zabranio Instagram, Facebook i Twitter.
Ta eksplozija broja korisnika dovela je do porasta Telegramovog tržišta oglašavanja. Ratni influenseri su to iskoristili. Prodaju oglasne prostore firmama koje žele da dopru do mlade publike.
Kako bi saznali koliko naplaćuju, članovi BBC-jevog globalnog tima za dezinformacije predstavljali su se kao vlasnici hotela zainteresovani za objavljivanje oglasa.
Jedan od influensera je Aleksandar Kots, dopisnik provladinih novina koji je postao ratni influenser, s više od 600.000 pratilaca na ličnom Telegram kanalu.
Drugi je Semjon Pegov, poznat kao WarGonzo, koji ima više od 1,3 miliona pratilaca.
Objave skuplje od prosečne ruske plate
Aleksandar Kots rekao je da bi to koštalo 520 do 790 evra po objavi na njegovom kanalu, zavisno od toga koliko je dugo reklama na vrhu njegovog feeda na Telegramu. WarGonzo je naveo protivvrednost od 1.807 evra po objavi.
Vrhunski ratni influenseri objavljuju najmanje jedan oglas dnevno, tako da njihov potencijalni prihod nadmašuje rusku prosečnu mesečnu platu od 66.000 rubalja (650 evra).
Reklamni agent koji radi s kanalima povezanim s Vagnerom izneo je ekvivalent od 330 evra po oglasu u Gray Zoneu, Telegram kanalu s ekskluzivnim pristupom Vagneru i preko 600.000 pratilaca.
Za oglašavanje na kanalu Aleksandra Simonova, dopisnika web stranice Ria Fan koju je osnovao pokojni šef plaćenika Jevgenij Prigožin, agent je naveo 210 evra po objavi.
Prošla Vagnerov kurs, vodi TV emisiju
Dok neki od Z-blogera imaju značajno iskustvo ratnog izveštavanja za državne medije, drugi, poput Marijane Naumove, nemaju profesionalnu obuku. Bivša powerlifterka pohađala je kurs izveštavanja u bazi plaćenika Vagnera, a sada vodi vlastitu emisiju na nacionalnoj televiziji.
BBC je pokušao da intervjuiše istaknute ratne blogere, ali je Aleksandar Kots jedini od njih pristao da razgovara. Govoreći iz okupiranog ukrajinskog grada Bahmuta, sebe je opisao kao izveštača u informacionom ratu. Ipak, shvatao je da ruska propaganda delom zavisi od ljudi poput njega.
"Ministarstvo obrane nas često sluša, a mi imamo direktan kanal da im privatno saopštevamo informacije. Sve je to iza scene i to je ono čime se bavim", rekao je Kots. Objavljuju snimke: Neki su ekskluzivni, neki lažni
Rastuće tržište materijala za Z-blogere održava se stalnim dotokom ekskluzivnih video-zapisa. Snimak im donosi različite sledbenike, od domaće proratne publike do zapadnih i ukrajinskih analitičara koji pokušavaju shvatiti šta se zapravo događa u ruskim rovovima.
Međutim, neki od videa koje su objavili proratni blogeri su lažni. Prošlog marta istaknuti influenseri, uključujući i Aleksandra Kotsa, objavili su video koji je navodno prikazivao dva ukrajinska vojnika kako zaustavljaju automobil sa ženom i malim detetom.
Naoružani napadači na videu ženu nazivaju "svinjom" jer govori ruski i prete joj. Z-blogeri su rekli da je video savršen primer kako Ukrajina tretira civile. No, BBC je geolocirao ovaj video u Makijevki, grad u blizini Donjecka. Ovo područje Ukrajine je okupirano od 2014. Nemoguće je da je uniformirani ukrajinski vojnik delovao na ovom okupiranom području.
Osim toga, korišćenje kamera montiranih u vozila nezakonito je u Ukrajini. Zabrana je uvedena nakon ruske invazije kako bi se kretanje trupa držalo u tajnosti. I krst na vozilu razlikuje se od onog koji koriste ukrajinske oružane snage. Svi ovi elementi sugerišu da je video namešten. Mobilizovani Rus: Prijavio sam se zbog blogera
To je jedan od mnogih lažnih sadržaja koje Z-blogeri šire kako bi podstakli mlade Ruse da podrže rat, a postoje dokazi da u tome i uspevaju.
U jednom videu mobilizovani Rus kaže da je otišao u regrutni centar nakon što je pogledao nekoliko videa Vladlena Tatarskog, jednog od najglasnijih blogera. Tatarski je ubijen u aprilu 2023. na sastanku sa svojim obožavateljima.
Još jedan Rus koji se dobrovoljno prijavio za borbu u Ukrajini rekao je blogeru da je to učinio nakon što je gledao mnogo izveštaja WarGonza. "Pratim sve vojne vesti i analize na Telegramu", rekao je, misleći na Z-blogere. Telegram: Mi smo poslednja slobodna platforma u Rusiji
Na pitanje o porastu broja Putinu u sklonih ratnih blogera na platformi, Telegram je rekao da je to "poslednja platforma preko koje Rusi mogu pristupiti nezavisnim medijskim kućama poput Meduze, necenzurisanim međunarodnim vestima poput BBC-ja ili govorima predsednika Zelenskog".
Portparol je rekao da sve strane "imaju isti tretman" te da je Telegram poštovao međunarodne sankcije i blokirao ruske državne medije "tamo gde ih zakoni zabranjuju".
Tokom rata je predsednik Putin pokazao da ceni napore Z-blogera. Imenovao je Aleksandra Kotsa u predsedničko veće za ljudska prava, a Semjona Pegova i nekoliko drugih blogera uvrstio je u radnu skupinu za mobilizaciju.
U junu je pozvao proratne influensere i izveštače državnih medija u Kremlj na dvosatni razgovor. "Borba u informacionom prostoru je bojno polje. Presudno bojno polje. I zaista računam na vašu pomoć", rekao je Putin.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)