ZA OVE POSLOVE U SRBIJI PLAĆAJU DO 100.000 DINARA Gazde vape za radnicima, oglasi obećavaju med i mleko ali...
Odziv zainteresovanih, međutim, slab je, a kumuje mu, iako se za ove poslove ne traži posebna struka, i to što uz osnovni posao ide još dosta obaveza, ali i činjenica da poslodavac radnike najčešće prijavljuje na minimalac.
"Potrebni radnici u trafikama na više lokacija, plata 50.000 dinara, prijava, jedan slobodan dan nedeljno, iskustvo nije neophodno”, tekst je obrojnih oglasa u kojima se traže ovi prodavci. Još primamljivije zvuči oglas u kojem se traži magacioner za platu od 65.000 dinara plus, kako je navedeno, “plaćanje preko norme”, a atraktivna je ponuda i za vozača dostavljača kojem se nudi zarada od 100.000 dinara, ako bi taj posao obavljao sopstvenim, odnosno 80.000 dinara ako bi koristio firmino vozilo, naravno sa plaćenim gorivom.
KAKO IZGLEDA ČEKANJE POSLA NA ULICI Ove ljude zovu "vukovci" i svakoga dana su na istom mestu
Deluje sasvim pristojno i to su, nominalno, znatno više plate za ovaj sektor trgovine nego što su bile ranijih godina. S druge strane, zainteresovanost čak i onih koji trenutno nemaju nikakav posao, manja je nego ikad, a to potvrđuju i oni koji su oglase u potrazi za prodavcima i postavili.
- Istina je da je radnika za rad na trafici teško naći, pogotovo u većim gradovima, dok je u manjim mestima, gde je manji promet i posao kudikamo lakši, lakše naći prodavce. Obećana plata od 50.000 dinara, nažalost, nije početna nego maksimalna. Radnici na trafikama se prijavljuju na miminalac, a na 50.000 dinara mogu da „izađu“ kroz bonuse koji se ostvaruju prodajom artikala koji su na akcijama. Ako se sa platom na trafici uporedi, na primer, zarada u nekoj fabrici gde se ne traži dodatno angažovanje u smislu da sami animirate kupce i nudite im nešto što im nije bila namera da kupe, jasno je da će se većina, pogotovo ako se u fabrikama ne traži odgovarajuća stručna sprema, pre opredeliti za taj posao, nego za trgovinu – objašnjava sagovornik iz jedne od firmi koja traži trafikante.
Da je posao na trafici daleko od atraktivnog, potvrđuju i oni koji u njima rade, ističući da im sem minimalne plate najviše smeta manjak slobodnih dana, nedostatak toaleta i svakodnevni strah od krađa “koje zaposleni moraju da nadoknade iz sopstvenog džepa”.
Plata 1000. evra i besplatan stan
- Radiš u “kutiji” u kojoj se zimi smrzavaš, a leti kuvaš. Posao nije samo prodaja, nego i utovar. Da bi ostvario veću zaradu moraš da reklamiraš gomilu sitnica na akcijama, a za to se određuje norma. Godišnji odmor nije problem, on postoji, ali problema bude kad neko mora na bolovanje, a onda nema ko da radi. Da ne govorim o svakodnevnoj muci kad i kako otići u toalet, nemoguće je samo zaključati trafiku jer moraju da se zaključaju svi frižideri, a to traje. Ovo zaista radi samo onaj ko mora – poverava se jedna prodavačica koja je iz razumljivih razloga želela da ostane anonimna.
Pored trafikanata, manje je zainteresovanih i za posao magacionera, iako plata za ta radna mesta nije minimalac i ne traži se dodatno angažovanje prodaje da bi se ostavrili bonusi zarade.
- Najlakše je fizikalisanje i da je samo to. Jer, prijem, organizacija, popis, izdavanje robe praćene odgovarajućom dokumentacijom, jednostavno nisu stvari koje mogu da se rade “polovinom” mozga, bez iskustva i poznavanja o kojoj vrsti robe je reč i bez osnovne pismenosti na računaru, kamoli bez znanja eksel tabela. Obuka za ovaj posao je, s druge strane, površna i ubrzana, a sankcije za greške su odbijanje od plate i nadoknada štete nastale na robi. Ugovori su, naravno, na određeno – objašnjava jedan magacioner.
PLATA U SRBIJI 90.000 ZA OVAJ POSAO Stalno fali radnika a plata ODLIČNA, važna je samo jedna stvar
Konačno, kada je reč o vozačima-dostavljačima robe, sagovornik iz jednog trgovinskog lanca koji organizuje njihov rad ističe da je zaista u pitanju izuzetno naporan posao za koji je trenutno maksimalna plata 80.000 dinara i to samo u beogradskim firmama.
- Svaki od dostavljača dnevno treba da obiđe od 30 do 50 trgovina, ali ne u jednom mestu nego, kao što je na primer slučaj kod nas, na relaciji Beograd-Obrenovac-Ub-Valjevo-Mionica. Ako radi sa svojim vozilom, onda ima bolju platu, ali tu su mu onda troškovi održavanja i registracije. Posao je zbog vremena provedenog za volanom bukvalno “kičma trans”, a gde su parkinzi, gužve, saobraćajna policija? Tako da veliki broj njih ne može da stigne na sva odredišta, a ako mu fali jedna kutija robe u gepeku, on je kriv i mora da nadoknadi. Ovaj posao je život van kuće i lišavanje od svakog društvenog života – kaže on.
Sve navedeno, kako smatra i ekonomista Saša Đogović, utiče da ova neatraktivna zanimanja u trgovinskom sektoru i dalje ostanu neatraktivna, bez obzira što za njih u najvećem broju slučajeva ne treba odgovarajuća stručna sprema.
- Plata je u većini slučajeva zakonski mimimalac, rad je na određeno vreme, nema garancije sigurnog radnog mesta. U pozadini je poodavno nestabilno tržište koje znači i nestabilnu trgovinu, a posledica je manjak privatne inicijative i nemanje slobodnog čoveka koji ima stabilnost zarade i sigurna primanja u privatnom sektoru. Zato imamo i društveni ambijent gde su poželjna radna mesta u javnom sektoru, da se sa što manje žara i truda ima sigurna plata – zaključuje Đogović.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)