Psiholog Snežana Repac za Alo! objašnjava kako pomoći drugarima dečaka koji je izvršio samoubistvo: Decu nakon traume što pre vratiti u školu
Samoubistvo dečaka S. F. (14) pre nekoliko dana u Kačarevu probudilo je brojna pitanja kako među decom, tako i među nastavnicima i roditeljima. Jedno od glavnih, pored preispitivanja šta se desilo sa ovim detetom, jeste i kako pomoći njegovim drugarima, koji su videli ove strašne scene, da to prebole.
Kako psiholog Snežana Repac kaže za Alo!, izloženost traumi će sigurno da ostavi velike posledice na njih, ali je na roditeljima i nastavnicima da sada toj deci pomognu da prebole situaciju.
- Kada deca vide slučaj suicida, kao i bilo kakav vid nasilja, različito to doživljavaju i različito to nose u sebi, u zavisnosti od toga kakvi su po karakteru. To može da pokrene i razmišljanje o suicidu kao fenomenu sa kojim se možda prvi put sreću, u smislu preispitivanja tog čina, pokušaja da se razume bliska osoba koja je to učinila, da razumeju kako se osećao taj koji je nešto tako uradio - kaže psiholog i dodaje da oni mogu biti uplašeni.
- To može da izazove dodatno opterećenje te dece, što njihovom uzrastu ne priliči. Uzrast od petog do osmog razreda je jako osetljiv i trebalo bi što pre da sva svoja razmišljanja i osećanja o tome podele sa roditeljima i nastavnicima. Svakako je i obaveza škole da organizuje razgovore sa decom koja nešto traumatično prežive u školi.
Kako dodaje, nastavnici i psihološko-pedagoška služba škole će svakako da registruju dečja zapažanja, a bilo bi dobro da i svako dete to negde napiše, kao i da se dalje prati kako ko to dalje preživljava.
- Bilo bi dobro i da se što pre vrate školskim obavezama, uobičajenim temama, bez nepotrebnog evociranja uspomena na to.
Kako ističe, mišljenje adolescenta je egocentrično, svako od njih situaciju sada gleda na svoj način, iz svog ugla, ne može da se izmesti iz svojih cipela, tako da bi trebalo sa njima proći kroz sva njihova osećanja, razmišljanja i to racionalizovati i razjasniti, naći im se i podržati ih, ali i podstaći da se što pre vrate u uobičajen način funkcionisanja.
- Među posledicama koje sada mogu da nastanu može da bude i izbegavanje nastave. Roditelji zato treba da pripaze, jer nekima može to da dođe kao izgovor da ne idu na nastavu, a neki mogu stvarno da se razbole i da ne mogu zbog toga da odlaze u školu. To je dosta delikatno i neophodno je pratiti ih - zaključuje psiholog.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)