PUTEVI U SRBIJI SU KAO STAKLO Evo kako bezbedno da vozite po poledici
Srbija je jutros osvanula okovana ledom. Samo u Beogradu za kratko vreme desilo se više saobraćajnih nesreća, uglavnom lančanih sudara zbog poledice. Najgore je bilo na Mosu na Adi, gde je u sudaru učestvovalo više vozila, a četiri osobe su povređene. AMSS je izdao upozorenje za vozače da voze veoma oprezno, a ovi saveti mogu da vam spasu život.
"Zbog najavljenih niskih temperatura u jutarnjim i večernjim satima postoji mogućnost pojave mestimične poledice, pogotovo na deonicama koje se prostiru duž rečnih tokova, kotlina, klisura kao i na putnim objektima", navodi se u saopštenju AMSS.
Kada je poledica na putu, uvek je najsigurnije garažirati vozilo i ne kretati na put, ali ukoliko to ipak činite, važno je znati kako se ponašati tokom vožnje, ukoliko vas zadesi poledica na putu ili ako vas negde susretne snežna vejavica, zaveje i zaglavi.
Na poledici najvažniji ljudski faktor
A kada ledena kiša pokrije kolovoz i stvori led, kako objašnjavaju saobraćajni stručnjaci, nastaju uslovi kada su od slabe pomoći i zimske gume, a ni pogon na sva četiri točka, uprkos uvreženom mišljenju, nije od pomoći, ukoliko ne znate pravilno da vozite u ovakvim uslovima.
Naime, kada se na putu nalazi led, postoji izuzetno malo ili najčešće ne postoji nikakvo trenje i otpor koji bi pneumatike usmeravao tamo gde želite. Pošto su, dakle, tehnički uslovi nešto na šta se ne možete osloniti, jedini način da vožnja u uslovima ledene kiše bude iole bezbedna jeste – ljudski faktor.
- Prvi i osnovni savet kada je led na kolovozu jeste da, jednostavno, ne vozite. Ako ste već na putu, osnovni saveti su da vozite sporo i budite oprezni, poštujući svu signalizaciju uz pravljenje velikog odstojanja od vozila koje se nalazi ispred vas – kratko kažu saobraćajci.
Kako kočiti na zaleđenom putu
Ako ste ipak na zaleđenom putu, korišćenje kočnica predstavlja najveći izazov. Jasmina Bončić, instruktorka vožnje iz Auto-škole “Desetka plus”, objasnila je ranije da je uslov za bezbedno kočenje procena razdaljine koja je za to potrebna.
- Nema tu preteranog kočenja, već se koči motorom u kombinaciji sa blagim pritiskanjem pedale nožne kočnice. Koči se postepeno kako bi se izbegla blokada točkova. Ako točkovi blokiraju, vozilo proklizava i gubi se kontrola. Tada treba otpustiti kočnicu, zatim postepeno zakočiti, a istovremeno kočiti motorom - preći u manji stepen prenosa, odnosno prebaciti menjač u nižu brzinu - rekla je za RTS Bončićeva.
Kako je objasnila, “na nizbrdici nikako ne treba juriti, već kočiti lagano, nežnim spuštanjem i podizanjem stopala s kočnice”.
- Za razliku od vožnje uzbrdo, nizbrdo se uvek vozi u nižem stepenu prenosa nego po suvom vremenu. A uzbrdo se ide blagim gasom. I kad se doda određena količina gasa, to je vrlo mala količina gasa, ide se kontinuirano uzbrdo. Što više dodajemo gas, veća je mogućnost da će automobil proklizati. Sa druge strane, ako nema gasa, automobil će stati, tako da se količina gasa na uzbrdici daje po osećaju – kazala je ona.
Skretanje na poledici
Ništa manje izazovno od kočenja, jeste i skretanje na poledici. Pre nego što se uđe u krivinu, kako savetuju saobraćajni stručnjaci, treba usporiti kako bi se očuvala stabilnost vozila.
- Potrebno je okretati volan lagano, ali ako se oseti da je prednji deo vozila neupravljiv odmah treba skloniti nogu sa papučice gasa, usporiti i blago kočiti ako je potrebno. Ako se zadnji deo vozila zanese, tada se lagano dodaje gas da bi se auto vratio na pravac. U krivinama preporučljivo je voziti sporo ujednačenom brzinom da bi se izbeglo zanošenje vozila – kažu oni.
Zašto je važno kretati iz druge brzine
Konačno, ako vam automobil u ovakvim uslovima stane, potrebno je znati na koji način ga ponovo najbezbednije moguće staviti u pogon.
- Da bi se sprečilo proklizavanje treba krenuti lagano i postepeno ubrzavati. Ako točkovi proklizaju, ili se auto zaglavi u snegu, treba krenuti iz druge brzine jer se tako smanjuje sila koja deluje na točkove i povećava pogonska snaga. Ako auto ima automatski menjač, treba uključite winter režim – savetuju saobraćajni stručnjaci.
Kako da bezbedno hodate po poledici
- Ne izlazite nikako napolje u patikama, cipelama na štikle, obući sa plastičnim đonom, kao i onoj bez barem malih krampona.
- Hodajte kao pingvini! Možda zvuči smešno, ali vas bukvalno može spasiti povreda. To znači da umesto da kao u normalnim situacijama svu težinu podjednako raspoređujete na obe noge, koračajte polako, a težinu usmeravajte na nogu koja se nalazi ispred. Naravno, pravite više sitnijih koraka, držeći noge blizu zemlje.
- Znamo da je hladno, ali bolje stavite rukavice nego da ruke držite u džepovima. Bitno je da budu slobodne radi balansa, ali i eventualnog boljeg dočeka o zemlju, jer važno je izbeći pad na nos.
- Jedan od trikova za smanjenje klizanja na ulicama je i da nosite dva para čarapa, ali tako što ćete jedan obuti preko cipele. Nije baš trendi, ali ćete tako poprilično umanjiti klizanje.
- Kada prelazite preko ulice na pešačkom prelazu, nikako nemojte da stajete na same bele linije jer su ove trake veoma klizave i opasne. Ovo može da bude opasno i po bicikliste i motocikliste.
BONUS VIDEO
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)