ZA NJIM SE I DANAS SVI OKREĆU! Automobil koji je ušao u istoriju i srce srpskog naroda - "fića" nije sića, bio je auto milenijuma!
(Piše: Predrag Parezanović)
Fabrika automobila „Zastava”, po kojoj je Kragujevac nekada bio poznat kao jugoslavenski Detroit, bila je proizvođač „tristaća”, „stojadina” i „jugića”, ali je „fića” zasenio sve. Kragujevčani kažu, a to potvrđuju i brojni ponosni vlasnici ovog modela automobila iz nekadašnje Jugoslavije, da sve prolazi, a da samo „fića” o(p)staje.
Pokazala je to i jubilarna, 20. smotra „fića”, pod nazivom „Fića fest”, u kragujevačkom Velikom parku, na koju je prispelo stotinak ovih automobila.
- Imamo 324 člana, iz cele Srbije, ne samo iz Kragujevca, pa su svoje ljubimce na ovaj skup, pored naših sugrađana, dovezli vlasnici „fića” iz Užica, Čačka, Šida, Rume, Aranđelovca, Topole i mnogih drugih gradova, pa i iz Severne Makedonije i Crne Gore – kaže Vladimir Tošić, predsednik Udruženja ljubitelja „fića” u Kragujevcu.
Kad vozi Željko, svi se sklanjaju!
Posebno interesovanje posetilaca izazvao je „fića” iz Nikšića iz 1969. godine u originalnoj policijskoj varijanti. Kada je uključio alarm i sirenu, svi su, naravno, morali da se sklone.
- Imam više oldtajmera, ali preferiram „Zastavin” program. Imam desetak tih vozila - kaže Željko Knežević, koji je u Kragujevac doputovao sa Majom, najmlađom ćerkom, a od njih tri najstarija Anđela je osnovala Klub „fića” Crna Gora i najavljuje saradnju sa Kragujevčanima.
Velibor Ikodinović je iz Rače, a na ovaj festival je dovezao tri vozila. Jednog običnog „fiću” i jednog kontraša, čija se vrata otvaraju unapred, i „stojadina”, odnosno „zastavu 101”.
- Imam i savremeni automobil, ali je „fića” prva ljubav. Nasledio sam ga od dede, koji se takođe zvao Velibor. U tom „fići” sam i naučio da vozim, a u garaži imam još dva vozila marke „zastava” - kaže Ikodinović, koji je doputovao sa suprugom Jovanom i sinovima Draganom i Mihajlom.
Kragujevčani kažu da se za „maseratijem” ili „poršeom” okrene poneko, ali za „fićom” baš svi. Kragujevac najviše duguje upravo tom automobilu. Da nije bilo njega, ovo ne bi bio grad auto-industrije u kojem se i danas najviše proizvodi za automobilsku industriju. Od „fiće” je sve počelo. Popularni automobil, koji je odigrao posebnu ulogu u razvoju jugoslovenske automobilske industrije, 2000. godine je proglašen za auto milenijuma u SR Jugoslaviji. Razvijen je na bazi „fijata 600 D” sa motorom od 600 kubika, potom je ugrađivan motor od 750 kubika, pa je zvaničan naziv bio „zastava 750“. Od 1955. godine, pa u naredne tri decenije proizvedeno je 923.487 „zastava 750”.
Najviše zahvaljujući ovom, ali i drugim modelima marke „zastava” Kragujevac je postao industrijski, obrazovni i kulturni centar.
Ovaj automobil je omiljen i u drugim bivšim jugoslovenskim republikama. Porodica Mickoski iz Đevđelije više godina ne propušta nijedan „Fića fest”, a prošle godine učestvovali su na čak šest „fićijada” u Srbiji.
Ljiljana Mickoski je sa deverom Ljupčom stigla „fićom” proizvedenim 1974. godine, ali sa suzama u očima kaže:
- „Fića” je sada registrovan na moje ime, a vozili su ga suprug i sin, Aleksandar i Mile. Nažalost, oni su preminuli, ali ja nastavljam ono što su oni voleli.
„Fića” za nju nije nikakav problem, vozi ona i kamion. Njen dever Ljupčo dodaje da oni imaju više automobila, ali su svi napolju, a „fića” ima garažu. Da se zna ko je glavni.
BONUS VIDEO
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)