Saobraćajci saobraćajna policija saobraćaj
Foto: Printscreen/MUP

 U trenutku kada primetimo da nam policajac pokazuje da usporimo i isključimo se iz saobraćaja, bilo da to radi palicom sa znakom stop ili svetlećom palicom, svima se po glavi vrte potencijalni prekršaji koje smo napravili i kazne koje su propisane za njih, pa je teško ostati smiren i ravnodušan, u neizvesnosti kako će teći razgovor sa saobraćajnim policajcem.

Mnogi se u tom momentu uspaniče do te mere da odmah počinju da se osvrću oko sebe, kako bi proverili da li su vezali pojas, uključili svetla ili poneli novčanik sa dokumentima, a automatska reakcija vozača na nervozu neke tera i da odmah po zaustavljanju napuštaju vozilo i kreću u susret policajcu.

Sve ovo može da izazove sumnju kod policajaca koji kontrolišu saobraćaj, pa je zato važno znati kako treba da se ponašamo prilikom susreta sa njima, odnosno šta smo u obavezi da uradimo prilikom kontrole saobraćaja, ali i koja su naša prava kao vozača.

Kako izgleda kontrola

Nakon jasnog znaka saobraćajnog policajca da treba da se isključite iz saobraćaja, palicom sa znakom stop ili svetlećom palicom, službeno lice se pozdravlja sa vozačem i saopštava mu da je reč o kontroli, kao i razlog zaustavljanja.

Po pravilu, saobraćajni policajac tada od vozača traži dokumenta na uvid, što se najčešće odnosi na vozačku i saobraćajnu dozvolu, kao i ličnu kartu ili drugi dokument koji potvrđuje identitet vozača, a ima pravo da zatraži i polisu osiguranja automobila.

- Policijski službenik je dužan da traži na uvid vozačku i saobraćajnu dozvolu, a obaveza građanina od kog je to traženo je da mu dokumente pruži na uvid. Ukoliko odbije - sledi sankcija - kaže za "Blic" advokat Jelena Radmanović.

Po potrebi, policajac od vozača može da zatraži da uradi alkotest, što ste u obavezi da mu omogućite, kao i neometanu proveru posedovanja opreme propisane zakonom, koja se obično vrši pregledom gepeka.

Policajac, takođe, ima pravo da vas pošalje na vanredni tehnički pregled, ako izražava sumnju da vozilo kojim upravljate nije bezbedno za učestvovanje u saobraćaju.

Ukoliko niste zaustavljeni zbog prekršaja, već "rutinske kontrole", posedujete ispravne dokumente, svu neophodnu opremu i negativan rezultat na alkotestu ili manje od 0,2 promila, ovde se kontrola obično završava. Policajac će vas pozdraviti, poželeti srećan put i pustiti da se uključite u saobraćaj.

Kako da se ponašate

Svaki vozač će u jednom trenutku doći u susret sa saobraćajnom policijom, pa je važno znati šta se od njega očekuje, koje ponašanje je poželjno, a šta nikako ne raditi prilikom zaustavljanja od strane službenog lica.

Kada vas saobraćajni policajac zaustavi, otvorite prozor kako biste mogli da komunicirate sa njim i ne napuštajte automobil ni vi, niti iko od putnika koje prevozite, osim u slučaju da vam policajac to naredi.

Za razliku od dužnosti službenog lica prilikom kontrole, koje su precizno propisane zakonom (pronaći ćete ih niže u tekstu), za vozače ne postoji tako jasan spisak "pravila ponašanja", već se podrazumeva da je poštovanje i postupanje po ovlašćenjima saobraćajnog policajca obaveza učesnika u saobraćaju.

Ruke na volanu kao preporuka

- Pravila ponašanja" za vozače prilikom kontrole, popularizovana na internetu, kao što su držanje ruku na volanu ili savet da se prozor nikada ne otvara do kraja, mogu da ostanu u domenu preporuka, ali nemaju nikakve veze sa zakonom. Što se tiče ponašanja vozača sve se svodi na to da ono što je ovlašćenje policijskog službenika jeste, na neki način - obaveza vozača. Zakon ne propisuje pravila u smislu određenog položaja sedenja ili ruku, ali postoje vrste ponašanja koje policijski službenici mogu da protumače kao ometanje. Niko vas neće kažnjavati što ste malo neprijatni ili neraspoloženi, ali ometanje službenog lica i napad na službeno lice su krivična dela - kaže za "Blic" advokat Jelena Radmanović.

Suštinski, dodaje, cilj je da vozač nastoji da ne otežava postupanje saobraćajnog policajca.

Mirno i staloženo

Mirno, pristojno, spontano i staloženo ponašanje uobičajeno je za svaki drugi susret, pa tako ostaje i kao preporuka za ovaj sa policijskim službenikom, a ono što se ističu kao akcije koje bi službeno lice mogle da navedu na sumnju da se radi o ometanju ili napadu, osim nesaradljivosti, jesu psovke, neumesni komentari i vređanje lica koje vrši kontrolu i nadzor saobraćaja.

Ako postoji sumnja na učinjeni prekršaj, policajac je svakako dužan da vas obavesti o razlogu zaustavljanja, ali i o vašem pravu na ćutanje.

Saobraćajci saobraćajna policija saobraćaj

MUP

 

Trik pitanje od kojeg se svi vozači preznoje

Iako je, kao što je već navedeno, saobraćajni policajac dužan da vam saopšti razlog zaustavljanja, odnosno da predoči učinjeni prekršaj, praksa je pokazala da ponekad pribegavaju "trik pitanju" od kojeg se mnogi vozači preznoje - "Znate li zašto smo vas zaustavili?"

Na ovakvo postavljeno pitanje, ukoliko daju pozitivan odgovor, mnogi vozači osećaju kao da su već na optuženičkoj klupi, da daju izjavu i priznaju prekršaj koji policijski službenik možda nije ni primetio.

Advokat nam objašnjava da na ovo pitanje nema tačnih i netačnih odgovora, a da ćutanje kao opcija uvek postoji.

- U ovakvim situacijama vozači ne moraju apsolutno ništa da kažu, nisu dužni da se inkriminišu niti brane. Ono što ostaje kao obaveza jeste samo postupanje po ovlašćenjima službenog lica, na primer, kada vam narede da izađete iz automobila radi pretresa lica ili vozila, morate da postupite u skladu sa tim, a policajac je dužan da vas sve vreme obaveštava o razlozima za takve postupke, faktički, da vam saopštava koji je povod nekog delovanja i koja su vaša prava. A jedno od prava je da ćutite, to jest da ne morate da se branite - dodaje Jelena.

Policijski službenik je dužan da vam se obraća pristojno, ozbiljnim tonom i da vam na jasan i razumljiv način saopšti razloge zbog kojih vam se obraća. Isto bi trebalo da se odnosi i na kontrolisanog vozača.

Odakle dolazite ili kuda idete?

Policijski službenik koji vrši kontrolu saobraćaja ima pravo da vam postavi pitanja koja se tiču putanje kretanja. Međutim, ako iz bilo kog razloga ne želite da date odgovor na njih, nećete biti sankcionisani.

Koje su dužnosti saobraćajca prilikom kontrole?

Prema Pravilniku o načinu vršenja kontrole i neposrednog regulisanja saobraćaja na putevima policajci su dužni da:

  • primenjuju policijska ovlašćenja u skladu sa ovim pravilnikom i drugim propisima i preduzimaju mere i radnje u vezi sa drugim policijskim poslovima, u skladu sa zakonom;
  • svojim neposrednim prisustvom, upozorenjima i naređenjima, kao i znacima i naredbama, te upotrebom tehničkih sredstava i uređaja, nastoje da utiču na zakonito i pravilno ponašanje učesnika u saobraćaju i na poštovanje propisa iz oblasti bezbednosti saobraćaja;
  • se učesnicima u saobraćaju obraćaju pristojno i ozbiljnim tonom i na jasan i razumljiv način saopštavaju razloge zbog kojih se obraćaju;
  • preduzimaju mere sa dužnom pažnjom i poštovanjem ličnosti i dužni su da se staraju o poštovanju ličnosti, dostojanstvu kontrolisanih lica, da ista ne budu u neprimerenom položaju ili izložena nepovoljnim atmosferskim prilikama;
  • učesnicima u saobraćaju pružaju pomoć, u cilju bezbednijeg i nesmetanog odvijanja saobraćaja, kao i drugu pomoć, u granicama svojih mogućnosti i ovlašćenja;
  • nastoje da u što manjoj meri ometaju učesnike u saobraćaju, odnosno sam saobraćaj i da kontrolu i neposredno regulisanje saobraćaja na putevima vrše na bezbedan način po sebe, lica nad kojima se vrši kontrola i druge učesnike u saobraćaju.

Na kraju, nisu samo vozači automobila izloženi nadzoru i procesuiranju za učinjene prekršaje, već to mogu biti svi učesnici u saobraćaju koji su načinili prekršaj, kao što su pešaci ili biciklisti.

Zašto i kako se sprovodi kontrola saobraćaja

Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja i Pravilniku o načinu vršenja kontrole i neposrednog regulisanja saobraćaja na putevima, saobraćajni policajci su zaduženi za vršenje kontrole, neposredno regulisanje saobraćaja na putevima i vođenje evidencije o primeni posebnih mera i ovlašćenja.

To znači da obavljaju zadatke kontrole i regulisanja saobraćaja u cilju bezbednosti saobraćaja i svih njegovih učesnika. Prema ovlašćenjima koja su im data, saobraćajni policajci vrše proveru ispunjenosti uslova za učešće u saobraćaju svih učesnika u saobraćaju i vozila, zatim regulišu saobraćaj i obavljaju druge poslove u vezi sa bezbednošću saobraćaja.

Kontrole saobraćaja na putevima se obavljaju stalno ili povremeno, zatim u pokretu ili zadržavanjem na određenim mestima na putu gde često dolazi do ugrožavanja saobraćaja, a načini na koje saobraćajci vrše proveru su - neposrednim osmatranjem ili snimanjem saobraćaja na putu.

Ono što naši vozači u susretu sa policajcima najčešće imaju prilike da čuju jeste da je u pitanju "rutinska kontrola", koju obično obavlja jedna policijska patrola pored puta, obično unapred najavljenim danima ili nedeljama kada se vrši pojačana kontrola saobraćaja.

BONUS VIDEO:

 

 

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading