Italijanska oblaska straža
Foto: Tanjug/Tanjug/Italian Coast Guard (HOGP)

Nakon što se kapetan jahte "Bajezijan" našao pod istragom zbog potonuća ovog plovila, kada je sedam ljudi stradalo, stručnjaci su otkrili greške kapetana Džejmsa Katfilda i posade, koje su možda dovele do velike tragedije kod Sicilije.

Kapetan potonule jahte "Bajezijan" Džejms Katfild suočava se sa optužbama za ubistvo i brodolom iz nehata, pošto je sedam ljudi stradalo kada je ovo plovilo potonulo kod Sicilije.

Luksuzna jahta je potonula nakon što je zahvatila jaka oluja, a na njoj je bilo 22 ljudi. Njih 15 je odmah izvučeno iz vode, telo kuvara Rekalda Tomasa je brzo pronađeno, a za šest ljudi se tragalo više dana.

Pored Tomasa, stradali su britanski tajkun Majk Linč, njegova ćerka Hana (18), advokat Kris Morviljo, njegova superuga Neda, direktor "Morgan Stanley International" Džonatan Blumer i njegova supruga Džudi.

Luksuz se pretvorio u horor

Linč je okupio porodicu, prijatelje i kolege na idiličnom odmoru na svojoj luksuznoj jahti od 56 metara koja je osvojila nagrade za dizajn i imala najviši aluminijumski jarbol na svetu.

U junu je oslobođen optužbi nakon dugotrajnog suđenja u SAD zbog sumnje da je na prevaru podigao vrednost svoje kompanije "Autonomi", pre nego što ju je prodao "Hewlett Packard"-u 2011.

Tri dana nakon što je jahta potonula, ronioci su izvukli telo Majka Linča iz olupine. Dan kasnije pronađeno je telo njegove 18-godišnje ćerke Hane, koja je sledećeg meseca trebalo da počne da studira na Univerzitetu Oksford.

Kako je superjahta tako brzo potonula dok su druga manja plovila u blizini preživela oluju neoštećena, zaprepastilo je stručnjake.

Na konferenciji za novinare lokalni tužioci su rekli da su započeli istragu o potencijalnim zločinima ubistva iz nehata i brodoloma iz nehata. Regionalni državni tužilac Ambrođo Kartozio rekao je novinarima da, iako je istraga u veoma ranoj fazi, može se ispostaviti da ima više krivaca - kapetan i posada broda.

Kobne greške kapetana i posade

Veliki fokus istražnog tima je na ponašanju kapetana, 51-godišnjeg Džejmsa Katfilda sa Novog Zelanda. On je preživeo, zajedno sa osam članova posade.

- Nismo očekivali da će to doći - rekao je on italijanskim medijima, aludirajući na oluju, u svom jedinom javnom komentaru do sada.

Problem je u tome što su mnogi drugi očekivali oluju. Ranije su predviđeni jaki vetrovi i kiša nakon velikih vrućina. Šef kompanije koja je izgradila "Bajezijan", Đovani Kostantino, rekao je da je uveren da je na brodu bilo mnogo grešaka.

- Na zadnjem delu mora da je ostavljen otvor otvoren, ali možda i bočni ulaz da bi se voda izlila unutra. Pre oluje, kapetan je trebalo da zatvori svaki otvor, podigne sidro, upali motor i spusti kobilicu. To bi stabilizovalo plovilo, mogli bi da prođu oluju i u udobnosti nastave svoje krstarenje - istakao je on.

Spasioci su umesto toga pronašli olupinu "Bajezijana" 50 metara pod vodom.

Stručnjaci su za "La Repubblicu" rekli da bi udari od 100 kilometara na sat bili dovoljni da se brod prevrne, a oluja je daleko nadmašila tu jačinu.

Kritičnih 16 minuta

- "Bajezijan" je bio model za mnoga druga plovila zbog svoje stabilnosti i izuzetno visokih performansi. Apsolutno nije bilo problema sa tim. Da voda nije ušla, bio je nepotopiv - rekao je Kostantino.

On tvrdi je da je prošlo 16 minuta između nestanka struje na brodu u 03:56 – što pokazuje da je voda preplavila područja električnim krugovima – i gubitka GPS signala, što ukazuje na trenutak kada je potonuo.

Taj period, zajedno sa svim merama koje se preduzimaju za ublažavanje ekstremnih vremenskih uslova, istražitelji će proučiti, posebno kada lociraju crnu kutiju na brodu.

Rino Kasili, jedan od najboljih stručnjaka za brodove na Siciliji, takođe veruje da su greške možda učinile jahtu ranjivom na ekstremne vremenske uslove.

- Trebalo je dva člana posade da se smenjuju na straži preko noći, s obzirom na upozorenje na oluju. I trebalo je da bude usidren u luci, a ne na moru - smatra on.

Tužioci kažu da veruju da je jedna osoba te noći bila na straži u kokpitu.

Putnici spavali kad je krenula katastrofa

Na konferenciji za novinare koja je ranije održana, spasioci su rekli da su se putnici tokom potonuća jahte sklonili u kabine na levoj strani broda, gde su se formirali poslednji vazdušni mehurići.

Pet tela pronađeno je u prvoj kabini sa leve strane, dok je poslednje telo bilo u trećoj kabini sa leve strane. Veruje se da putnici nisu odmah krenuli da se evakuišu jer su spavali kada je oluja počela.

Enigma potonule jahte "Bajezijan"

Rešavanje enigme onoga što se dogodilo na "Bajezijanu" biće od ključnog značaja, ne samo da pomogne porodicama žrtava da dođu do neke vrste mira, već i za pomorsku industriju da izvuče zaključke.

Brat kapetana Džejmsa Katfilda rekao je da je on bio „uvaženi” mornar koji je celog života radio na brodovima. Sindikat Nautilus, koji predstavlja pomorce i kapetane, pozvao je na uzdržanost u donošenju presude za posadu i kapetana "Bajezijana".

- Svaki pokušaj da se njihovo ponašanje dovede u pitanje bez potpunih činjenica ne samo da je nepravedan već je i štetan za proces otkrivanja istine i izvlačenje bilo kakvih lekcija iz ove tragedije - navodi se u saopštenju.

(Blic, BBC)

BONUS VIDEO

 

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Tagovi

Komentari (0)

Loading