SUDBONOSNA ODLUKA VAŠINGTONA Danas počinje veliki sukob SAD sa Kinom, svet više nikada neće biti isti
Foto: EPA/EPA

U pitanju je potpuni preokret u poređenju sa onim od pre samo nekoliko meseci. Bela kuća je objavila tarife od 102,5 odsto na kineska e-vozila.

Do sada nam je plan prelaska na e-vozila sa najviših nivoa predstavljan kao jedan od najvažnijih delova šire klimatske agende, koji je na nacionalnom nivou bukvalno počeo da opisuje i propisuje šta moramo učiniti danas da bismo sprečili klimatsku kataklizmu.

Najvažniji akteri u zapadnoj klimatskoj agendi su svakako UN, institucije EU, velike članice EU i Sjedinjene Države.

I sada dobijamo vrlo jasnu poruku iz SAD da nikakva klimatska agenda, pa ni planovi za ubrzanu opštu elektrifikaciju saobraćaja, nisu važni ako ugrožavaju američke ekonomske interese. Bela kuća je de fakto, birajući između globalnih klimatskih ciljeva i američkih ekonomskih interesa, izabrala američke ekonomske interese.

Ispostavilo se da su čovečanstvu očajnički potrebna naprednija e-vozila što je pre moguće, ali su Sjedinjene Države spremne da uvedu 100 odsto carine na uvoz e-automobila iz Kine, što znači da im apsolutno nije bitno da će njihova odluka usporiti klimatsku agendu, koju su u pojedinim političkim trenucima podigli na nivo ideologije/religije.

Tarife puta četiri

Prema pisanju Volstrit džurnala i niza drugih medija, Bajdenova administracija namerava da u narednih nekoliko dana učetvorostruči carine na kineske automobile sa sadašnjih 25 odsto. Prema najavama VSJ-a, zvanično saopštenje novih tarifa trebalo bi da bude danas, 14. maja. A poseban problem je što se nove tarife neće odnositi samo na e-vozila, već i na veliki broj "zelenih proizvoda" koje kineska industrija proizvodi mnogo bržim tempom i po znatno nižim cenama od američkih proizvođača.

- Više tarifa, koje se zvaničnici Bajdenove administracije spremaju da objave u utorak, takođe će pogoditi kritične minerale, solarnu robu i baterije poreklom iz Kine... Odluka dolazi na kraju višegodišnje revizije tarifa koje je uveo bivši predsednik Donald Tramp o robi od oko 300 milijardi dolara od zvaničnika je posebno fokusiran na električna vozila i očekuje se da će podići tarifu na oko 25 odsto, kažu ljudi upoznati sa situacijom. Postojeća tarifa od 25 odsto na kineska električna vozila je do sada efektivno zaustavila uvoz tih modela, često jeftinijih od automobila proizvedenih na Zapadu. Zvaničnici Bajdenove administracije, proizvođači automobila i neki zakonodavci brinu da ni to ne bi bilo dovoljno za obim kineske proizvodnje".

Treba napomenuti da je VSJ ​​ozbiljna novina. Ako VSJ tvrdi da oni koji odlučuju o visini carina na uvoz automobila smatraju da čak ni drakonske carine od 100 odsto neće biti dovoljne da zaustave uvoz jeftinijih kineskih automobila, postavlja se pitanje da li Bela kuća želi bilo kakav oblik slobodne trgovine da uopšte opstane sa Kinom.

Kraj globalne trgovine

Uvođenje carina od 100 odsto stoga nije samo politička poruka Kini, već možda i kraj globalne trgovine kakvu poznajemo, nastavak produbljivanja globalnog geopolitičkog sukoba (koji je ionako otišao predaleko), a možda i početak globalnog trgovinskog rata sa nepredvidivim posledicama, koji sigurno neće biti samo ekonomske prirode. Kineski proizvođači opreme, solarnih i e-vozila imali su ogromna ulaganja u novi segment proizvoda, računali su na epohalni rast globalne tražnje, a sada sa jednog od najvažnijih tržišta dobijaju poruku da su nepoželjni. I to od partnera u globalnoj klimatskoj agendi, iako mogu da obezbede jeftiniju proizvodnju.

Veoma je čudno da strategija Bele kuće, po kojoj zelena agenda nije važna ako jeftinija e-budućnost dolazi iz Kine, ne izaziva žešće polemike u samoj Americi. Naime, najvažnije američke političke institucije pokrenule su čitav niz propisa koji su propisivali kako će izgledati budućnost. Rekli su da bi praktično za samo 11-12 godina, računajući od ovog trenutka, skoro sav transport trebalo da postane električni, a sada nam poručuju da će ta budućnost de fakto morati da bude duplo skuplja jer se ne smeju uvoziti jeftinija rešenja iz Kine. Reč je o jednoj od najvažnijih ekonomskih i političkih odluka u istoriji.

Šta kažu stručnjaci?

Stručnjaci kao što je Vilijam Nordhaus, jedan od dobitnika Nobelove nagrade za ekonomiju 2018. za svoj pionirski rad na uticaju ekonomije na klimatske promene, sada tvrde da pokušaji da se ostvare klimatski ciljevi UN-a mogu učiniti čovečanstvo siromašnijim od nečinjenja.

Istovremeno, vidimo da se veliki broj zapadnih automobilskih kompanija sa visokim ambicijama bore sa sudbinom. U Fordu ne znaju da li ih raduje usporavanje potražnje za e-vozilima, ali su najavili značajno smanjenje proizvodnje svojih e-kamiona, što su najavili kao posao veka, ali sada beleže nestvarni gubitak od 100.000 dolara na svakoj jedinici. Iako su mnogo skuplji od kineske konkurencije! Tesla kao kompanija prolazi kroz neviđenu dramu obeleženu lansiranjem veoma različitih narativa o budućnosti kompanije, pogoršanjem poslovnih rezultata, masovnim otpuštanjima, gašenjem pogona za razvoj mreže e-punionica, ali i uporno ponavljanje zahteva Elona Maska da mu se isplati nagrada od oko 56 milijardi dolara. Putanja cene Teslinih akcija ove godine je reka ponora.

Slične najave carina na jeftinija kineska vozila dala je i šefica Evropske komisije Ursula fon der Lajen, žena koja je od početka svog mandata insistirala da EU kopira razne američke strategije i poteze, čak i kada nije jasno šta su evropski interesi.

Program UN o klimi pretvara se u globalni nered.

 

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading