Prodavnica
Foto: Shutterstock/Foto: Shutterstock

Kupovina na akcijama može doneti znatne uštede, ali često pokreće i pitanje kvaliteta proizvoda koji su sniženi, kao i njihove stvarne potrebe u našem životu. U mnogim slučajevima, ljudi kupuju proizvode samo zato što su tog dana nekoliko evra jeftiniji nego inače. S obzirom na to da su u toku novogodišnje rasprodaje, cene padaju, stvaraju se velike gužve, a trgovci nas podstiču da budemo što zadovoljniji sa kupovinom.

U ovom ludilu kupovine, trgovci često koriste razne trikove, naročito kada su u pitanju proizvodi na akcijama. Njihov cilj je da prodaju što više proizvoda, pa se pribegava različitim oblicima manipulacije kako bi se došlo do naših džepova. Pored cena i gramaža, postoje mnogi trikovi koje udruženja za zaštitu potrošača često ocenjuju kao nepoštene trgovinske prakse.

Da li ste ikada razmislili o atmosferi u velikim trgovinama i tržnim centrima? Svaki detalj je pažljivo osmišljen da vas navede na kupovinu što većeg broja stvari i potrošnju što više novca. Reč je o dobro osmišljenim psihološkim manipulacijama koje utiču na našu podsvest. Da biste se njima oduprli, morate shvatiti kako vas trgovci “mame”.

Trikovi trgovaca: klizavi podovi, velike korpe i pametna rasveta

U tržnim centrima prolazi su veoma svetli, glasna muzika odzvanja, podovi su često klizavi, ali čim kročite u prodavnicu, podovi postaju mekši, svetla prigušena, a muzika tiša, stvarajući prijatan ambijent koji vas podstiče da ostanete duže. Sklizak pod može biti signal da je prostor pomno dizajniran da vas zadrži.

Rasveta takođe igra ključnu ulogu. Određeni spektar svetlosti može učiniti da proizvodi izgledaju privlačnije – savršen primer su banane koje izgledaju bolje sa svetlom koje ističe njihov zlatnožuti ton.

Trgovci takođe koriste velike korpe koje stvaraju utisak da još niste kupili dovoljno jer ih je teško napuniti. Takođe, proizvodi sa kratkim rokom trajanja često se stavljaju na akciju, što podstiče potrošače da ih kupe odmah, iako im možda trenutno nisu potrebni.

Finansijski savetnik: Dve strategije za podsticanje prodaje

Finansijski savetnik Dušan Uzelac objašnjava da trgovci koriste dve strategije za povećanje prodaje. Prva je strategija koja vas poziva da uđete u prodavnicu i potrošite što više novca čim zakoračite unutar nje. Pitanje je, kako trgovci prilikom ulaska kupca u radnju postavljaju ambijent koji će ga navesti na potrošnju?

Kada kupac uđe u prodavnicu, sve je pažljivo osmišljeno da ga zadrži i navede da kupi više. Mnogi tržni centri nemaju prozore i stvaraju atmosferu u kojoj zaboravite na vreme. Zvuk, svetlost i atmosfera vas navode da budete opušteni, što povećava šanse da nešto kupite.

Zašto vidimo proizvode u određenim delovima prodavnice?

Još jedan trik je pozicioniranje proizvoda. Da biste kupili osnovne namirnice, morate proći kroz skoro celu prodavnicu i pregledati šta se nudi, što vas podstiče na kupovinu i dodatnih proizvoda. Zdrava hrana je često smeštena u prednjem delu, ali se trgovci potrudili da vas navede da potrošite više na nezdrave proizvode kada već stignete do njih.

Takođe, proizvodi za decu su često na dohvat njihovih očiju, dok su proizvodi za odrasle obično postavljeni na višu visinu.

Sniženja bez stvarnih popusta

Jedna od najvećih obmana u trgovinama su razlike u cenama na policama i na blagajni. Kada shvatite da ste platili više nego što je označeno na polici, postaje vam neprijatno reagovati. Takođe, trgovci se često oslanjaju na visoke marže, koje mogu biti i do 300%.

Saveti za pametniju potrošnju

Da biste uštedeli, savetuje se da uvek proverite cene u više prodajnih objekata i da sačekate sa kupovinom proizvoda veće vrednosti dok ne budete sigurni da je cena zaista povoljnija. Pomoću čestog pregleda računa i prijava inspekcijama možete se zaštititi. Trgovci su motivisani da prodaju proizvod, ali važno je da kao potrošač budemo svesni tih trikova i da pažljivo biramo i kupujemo pametno.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading